torsdag den 16. februar 2017

Klassiske fastelavnsboller med Marcipan Remonce og Vaniljecreme

Lige nu pryder enhver bagers vindue med alle former for fastelavnsboller og det er svært ikke at blive fristet. Der er en fastelavnsbolle til enhver smag. Er man til en fastelavnsbolle baseret på vandbakkelse og fløde, så kan man få det. Eller er man til en mere klassisk, som en blød og let bolle med fyld af fx creme, marcipan, nougat eller marmelade.  Her hjemme deler vi i den grad vandene.

Jeg elsker flødeskum! Om det er til varm kakao eller i en kage, så vil jeg altid være kæmpe fan af det. Michael derimod, han kan ikke lide flødeskum. Måske heldig nok, da jeg så ikke spiser ret meget flødeskum, hvilket mine bukser sikkert sætter pris på i det lange løb.
Derfor gik der sport i at lave den helt perfekte fastelavnsbolle. Jeg vil dog advare, bare fordi der ikke er flødeskum i den, så er den bestemt ikke kaloriefri. Den er nemlig blevet proppet med smør, hvilket også gør at bollen er utrolig blød og lækker, selv på 3 dagen. Og herhjemme er vi ikke modstander af Brdr. Prise og deres koncept med; Rigelig Smør.






Til 25 stk. fastelavnsboller. Mængden af dej passer til mængde af det skrevne fyld.


Du skal starte med at lave vaniljecremen, så den kan nå at køle helt af.
Vanijlecreme:
3 dl mælk, jeg brugte skummetmælk
2 æg
3 spsk sukker
Korn fra 1 vanijlestang + den tomme stang.
3 spsk hvedemel.
Bland alle ingredienserne og pisk rigtig godt, så den bliver fri for klumper. Varm herefter blandingen op, det skal være på middelvarme, så du kan styre blandingen. Hvis den bliver for varm, så begynder æggene at koagulere. Min creme var færdig efter ca 10 min. Sæt blandingen på køl. Når du skal bruge cremen, fang da den tomme vaniljestang op og rør godt rundt i cremen.

Marcipan remonce:
180 g marcipan
140 g smør
130 g rørsukker
½ tsk vaniljepulver
Pisk alle ingredienser sammen til du har en ens artet masse. Stil herefter remoncen på køl indtil du skal bruge den.

Dej:  Ingredienser
50 g gær
275 g koldt smør, i grove tern.
2 æg
2 ½ del mælk, jeg brugte skummetmælk
1 ½ rørsukker
1 ½ tsk vanijlepulver
1 ½ - 2 tsk kardemomme
Hvedemel. Her må du sjusse dig frem til at dejen er blød og smidig. Jeg vil gætte på jeg har brugt omkring 550-650 g.
1-2 æg til pensling af kanter og toppen af bollen.
Procedure:
Lun mælken op til kropstemperatur, omkring 37 grader. Opløs herefter gæren i den lune mælk.
Kom det kolde smør, 2/3 af melet, rørsukker, kardemomme og vanilje pulver i skålen til røremaskinen og rør dette med en spatel til det er grynet. Har du ikke en røremaskine, kan du også smuldre det hele med hænderne.
Kom de 2 æg ned i den lune mælk og pisk dette let. Hæld herefter mælkeblanding over i melet, lidt af gangen, hvor du rører godt mellem hvert hældning af mælkeblandingen. Her skal du bruge dejkrogen på din røremaskine eller ælt det rigtig godt med hænderne. Når dejen er blød, smidig, men fast, skal du ælte den i ca 5-10 min. Juster med mel hen af vejen.

Kom herefter dejen ud på et meldrysset bord og lade dem hæve i min. 30 min.
Del herefter dejen i 2-3 dele og rul dem til hver sin pølse, som der deles i alt 25 stykker.
Rul hver stykke flade, dog ikke for tynde så fyldet kan falder ud under bagningen. Vil gætte på en 3-4 mm tykkelse. Jeg brugte en del mel, da jeg rullede dem ud, da de er meget bløde grundet smørren.

Når du har en fin rund og flad dej, ca 10-12 cm i diameter. Kom herefter fyldet i. Jeg kom først 1 tsk vaniljecreme på og herefter 1 tsk remonce. Pensle kanterne med et pisket æg, der virker som lim, så det lækre fyld ikke flyder ud under bagningen.
Fyldet skulle gerne række, hvis du bruger 1 tsk af hver.
Lad bollerne efterhæve igen i ca. 30 min. 
Pensle dem med et pisket æg på toppen også.
Bag dem herefter i en opvarmet ovn på 175 grader varmluft i ca 15-18 min.
Lad dem køle af på en bagerist. Når de er rimelig afkølet kan du pynte dem med lidt glasur og pynt af eget ønske. Du kan også drysse dem med fx hakket mandler, hasselnødder eller drys med rørsukker inden bagning.

De kan med fordel fryses. Vil regne med de kan holde ca 3 mdr på køl, hvis de er pakket ordenligt.


God fornøjelse og lad mig endelig høre/se hvordan jeres resultat blev.

3 kommentarer:

melania macron sagde ...

Hej, jeg vil dele mit vidunderlige vidnesbyrd Efter at have været i forhold til Mand i årevis brød han op med mig, jeg gjorde alt for at bringe ham tilbage, men alt var forgæves, jeg ville have ham tilbage så meget på grund af den kærlighed jeg har for ham bad jeg ham om alt, jeg lavede løfter, men han nægtede. Jeg forklarede mit problem for min ven, og hun foreslog, at jeg hellere skulle kontakte en stavekaster, der kunne hjælpe mig med at stave for at bringe ham tilbage, men jeg er den type, der aldrig troede på magi, jeg havde intet valg end at prøve det, jeg mailede stavekassen, og han fortalte mig, at det ikke var noget problem, at alt vil være okay inden tre dage, at min ex vender tilbage til mig inden tre dage, han kastede magten og overraskende på den anden dag, den var omkring 4 pm. Min ex kaldte mig, jeg var så overrasket, jeg svarede på opkaldet og alt, hvad han sagde var, at han var så ked af alt, hvad der skete, at han ville have, at jeg skulle vende tilbage til ham, at han elsker mig så meget. Jeg var så glad og gik til ham, det var hvordan vi begyndte at leve sammen lykkeligt igen. Siden da har jeg lavet et løfte om, at enhver, jeg ved, har et forholdsproblem, ville være til hjælp for en sådan person ved at henvise ham eller hende til den eneste virkelige og stærke stavekaster, der hjalp mig med mit eget problem. email: babaidadawiseman01@gmail.com
 Du kan e-maile ham, hvis du har brug for hans hjælp i dit forhold eller noget andet tilfælde.

Love Spells
Tjen en god penge eller vind et lotteri.
Opnå succes i erhvervslivet.
Åndelige problemer.
Vind retssag.
Se efter din livspartner.
Få et godt betalt job.
Få kontrol over dit ægteskab.
Modtag favor og få tiltrækning fra mennesker.
Få tilbage tabt penge.
Helbred dig af alle sygdomme. både helbredes og uhelbredelig.
Løs graviditetsproblemer og velsigne dig med babyer osv. ...

Kontakt denne flotte mand, hvis du har problemer med en varig løsning
gennem babaidadawiseman01@gmail.com
WhatsApp: +2348136951551

Tak mig senere

ALCHEMIST sagde ...

Sidste år havde jeg et forhold, som jeg ikke kunne give slip på, men vi stod over for så enorme odds, at jeg aldrig troede, jeg ville høre fra denne person igen. Jeg bestilte, at der skulle kastes flere trylleformularer af Dr Obodo's til mig, jeg udførte også mit eget tryllearbejde med kærestens tilbagevenden og forhindrede fjernelse af tryllekit fra Dr Obodo. Før han var færdig med at udføre stavearbejdet, begyndte min elsker at kontakte mig igen, og det var forbløffende, da det havde været måneder siden vi havde kontaktet hinanden. Over tid har vi helet meget af vores gamle sår, og vi har nu et langt mere stabilt forhold, end jeg nogensinde havde forestillet mig muligt for et år siden. Fortryllelserne var effektive. De velsignelser, der er udfoldet, er langt ud over, hvad penge kan købe. Mange tak for at arbejde på mine vegne. Det bringer fred i mit hjerte ved at vide, at jeg har dine tjenester tilgængelige. Nå ham direkte @ templeofanswer@hotmail.co.uk eller celle: + 234-8155425481

Madopskrifter i airfryer sagde ...

Ser rigtigt godt ud, det må jeg prøve snart!