tirsdag den 11. juni 2013

Rabarbertrifli - himmerig lag på lag dessert.



Fyldt med sommerfriske rabarber og masser af vaniljeprikket skønhed!

Den her dessert er en fryd for ganen og øjet. Jeg er vild med de forskellige lag, de mange vaniljeprikker og den skønne, røde farve fra rabarberne. At det smager så englene synger, ja det er det vigtigst! :)

Rabarbertrifli er en gammel klassisker og jeg har forsøgt at lave den helt klassisk. Jeg havde ikke tid til selv at lave mine marcipan makroner, så dem har jeg købt mig til. Rabarberkompotten og vaniljecremen er hjemmelavet - og det betaler sig! :)

Det var de to skønne piger, Maria og Helene, som skulle være forsøgskaniner til den her dessert - og den blev godkendt til UG :)
Opskriften på cremen fandt jeg hos den altså lækre blog Foodfanatic. Rabarberkompotten blev lavet ud fra eget hoved, men den er meget simpel - det handler egentlig mest om hvor sød/syrlig man vil have den. 

Rabarbertrifli

4 pers

Du skal bruge: 


  • 1 portion rabarberkompot
  • 1 portion vaniljecreme
  • Flødeskum - 2,5 dl 
  • ½ pose marcipan makroner eller endnu bedre, brug hjemmelavet.

Rabarberkompot:


  • 500 g skyllet, friske rabarber
  • 400 g sukker
  • 1 stang vanilje


Skær rabarberne i 1-2 cm lange stykker. Kom dem i en tykbundet gryde sammen med sukker + den flækkede vaniljestang, hvor kornene er skrabet ud. Kom gerne den tomme vaniljestang ned til rabarberne.
Kom det hele op og koge og rør ofte i det, så sukkeret ikke brænder på. Jeg bruger ikke vand i min, da jeg gerne vil have den tyk uden at bruge stivelse til dette.
Men vær forsigtig at sukkeret ikke brænder på!
Når sukkeret er smeltet og rabarberne har afgivet lidt væske, så lad kompotten simre i ca 10-15 min. Den er færdig, når rabarberne er begyndt at falde lidt fra hinanden. Du kan godt tage den af varmen før, hvis du gerne vil bevare rabarberne hele. Jeg kan bare bedst li, når de er halvt udkogt og halv hele, sådan en god mellemvej :)

Sæt kompotten på køl og lad den køle helt af!

Vaniljecreme

  • 3,5 dl sødmælk + 0,5 dl
  • 1 dl fløde
  • 70 g sukker
  • 30 g majsstivelse
  • 1 vanillestang
  • 4 æggeblommer (pasteuriserede)
Kom 3,5 dl mælk, fløde og vaniljekorn + stang i en gryde og bring dette i kog. Kom sukker, majsstivelse, æggeblommer og den resterende mælk i en skål og pisk sammen. Tag den tomme vaniljestang op af den varme mælk.
Hæld under piskning halvdelen af den varme mælk over i æggemassen. Her skal piskes godt! Ellers så koagulerer æggeblommerne = scramble eggs i cremen ;) 
Sæt den resterende mælk over på det varme blus igen. Nu skal der piskes i den resterende mælk, men du hælder ægge+mælke massen over i gryden med mælk.
Bring gryden i kog under kraftig omrøring, til at cremen tykner. Dette tager et par minutter.
Når cremen er blevet tyk, tages gryden af varmen og cremen hældes over i en skål. Der lægges film over, som rører overfladen, så der ikke dannes kondensvand og så skal den står på køl, til den er helt kølet af.

Nu til samling af rabarbertrifli


Pis 2,5 dl fløde til flødeskum.
Knus ½ pose marcipanmakroner, så de stadig er i lidt grove stykker.
Find 4 skåle eller glas frem til anretning.
Og så skal der lagvis:



  • Rabarberkompot
  • Vaniljecreme
  • Makroner
  • Rabarberkompot
  • Vanijlecreme
  • Flødeskum
  • Makroner








Hvis du er en af de heldige, som har rabarber i haven eller en skøn nabo, som glædeligt deler ud - så synes jeg, at du fluks skal ud i køkkenet og lave den her basse - den er SKØN! :)

2 kommentarer:

Hans sagde ...

God idé. Jeg har en rabarber i haven som jeg ikke kan få taget livet af. Skulle måske bruge den til at lave dessert ud af, så gør den da nogen gavn :-)

Unknown sagde ...

Hej.
Det ser godt ud. Tror du man kan lave det om morgen hvis de skal bruges om aften? altså lave det på forhånd?
Vh Stine