torsdag den 13. juni 2013

Lakselasagne - favoritopskriften



Ja jeg lyver altså ikke, når jeg siger, at den her opskrift på lakselasagne er den bedste til dags dato jeg har lavet/smagt! :)
Den er en kombination af mange lækre komponenter. Der er den smør-møre laks, hvidvinstoner i sovsen, lækker spinat, masser af krydderurter og et sprødt lag af 3 slags oste. Toppen var lige lidt hvidløgsmarinerede tigerrejer - oh yes, der blev gået all in  :) 

Opskriften blev lavet lidt på slump, det er svært at give et præcis mængde af væske, for det er meget forskelligt. Men du kan altid vælge at supplere lidt op med vand/mælk. 

Lakselasagne med hvidvin, spinat og krydderurter

6 sultne personer

  • 700 g fersk laks
  • 1 pakke langs, friske lasagneplader
  • 1 ½ - 2 løg
  • 1 pose frossen spinat, drænet
  • ½ L madlavningsfløde 8 %
  • 1 frisk citron – saften af denne
  • Frisk muskatnød ¼- ½ tsk
  • 3-4 dl hvidvin
  • 1 pose ost – jeg brugte en blanding af cheddar, maasdar og mozzarella
  • 3 fed hvidløg
  • 1 bundt basilikum
  • ½ bundt dild
  • Lidt olie
  • Salt og peber


Svits løg og hvidløg klare i lidt olie.
Tilsæt det drænede spinat, fløde, hvidvin, citronsaft, muskatnød, basilikum, dild og evt spæd det op med ekstra mælk eller vand, hvis den er meget tyk. Lad dette koge et par minutter. Smag til med salt og peber.
Tænd ovnen på 175 grader.
Kom skiftevis spinatfyld, fersk laksestykker og friske lasagneplader.
Afslut med et spinatlag og ost.
Bag lasagnen i 15-20 min til osten er smeltet og let gylden.

Server lasagne med hvidløgsmarinerede tigerrejer, kogte grønne asparges, lækker hindbærsalat og et godt stykke brød til. 

Note:
Hvis du bruger tørret lasagneplader, så skal de koges 3 min inden de skal bruges. Hvis man ikke gør dette, så bliver lasagnen bagt for længe og det giver en tør og kedelig laks!




Hvis du er til lakselasagne, så vil jeg kraftigt anbefale den her - den er MUMS! :) 

Jeg vil de næste par dage bestræbe mig på at få blogget regelmæssigt, men der er eksamen om 2 uger og det er den sidste teoretiske eksamen inden jeg er færdiguddannet. (HOLY F! Det er altså vildt, kan jeg godt sige jer! Mig - teoretisk "færdig" sygeplejerske!? Wow, hvor blev de år lige af?) Så der bliver læst lidt hist og her, eller det vil sige, at så snart jeg har tiden til det, så prøver jeg at få læst. Lige nu er det dårlig timing, at være en busy lady!

9 kommentarer:

A + K = ♥ sagde ...

Yum, det er den lækreste sommerlasange-platte, jeg længe har set - yumyum :D

- Anne

Anne sagde ...

Tak Anne :D

Jeg har virkelig fundet den ene lakselasagne opskrift som jeg kun vil bruge fra nu af - den var über god! :)

Louise Petersen sagde ...

Smagte super godt!

Anne sagde ...

Det er jeg glad for at høre Louise :D

Justin @ Marlows Kitchen sagde ...

Salmon lasagna is brilliant! Translated your site into English and love it.

Nanna sagde ...

Blev ogsågod, men vil nok nøjes med saft fra en halv citron næste gang:-)

Susanne sagde ...

Meget meget lækker ret og yderst velsmagende. Kan helt klart anbefales!

Maria Leig sagde ...

Lyder super lækker! Den skal da prøves! Men du skriver 1 pose frossen spinat, men man kan jo få forskellige str. poser, så hvor mange gram ca.?

Alex Hansen sagde ...

Hvor ser det lækkert ud! :D Jeg elsker laks og skal heldigvis spise en masse, for at vedligeholde d vitamin niveauet! :p