lørdag den 8. juni 2013

Coleslaw og barbecue sauce - tilbehør til din pulled pork


Nyder I weekenden derude?
Jeg gør i den grad og den har været noget så tiltrængt. Denne uge var sådan en uge, hvor tiden gik så stærkt, at jeg næsten ikke har opdaget, at weekenden allerede stod for døren. Men heldigvis går tiden stærkt, når man har det godt! Men eksamen er begyndt at spøge i baggrunden og jeg har en masse ting, som jeg gerne vil nå i døgnet - prioritering kan være svær skal jeg hilse og sige!
I dag er stået på arbejde på sygehuset og om lidt står den på eksamenslæsning, mens en film kører i baggrunden. I morgen bliver straks sjovere! :) Dagen starter med træning, hvorefter tasken, kameraet og indkøbsposen bliver pakket, for turen går hjem til gården, hvor der skal eksperimenteres med (forhåbentlig) lækker mad og nyde udelivet lidt :) 


Men nu til tilbehøret til den lækre pulled pork! :)
Som jeg skrev i indlægget, så anbefalede jeg, at I tog et smut forbi Rigeligtsmør.dk og Gastromand, for som sagt, så har jeg fundet opskrifterne hos dem og tilpasset med det jeg nu havde :)
Jeg vælger at skrive dem ind på bloggen, da jeg selv vil benytte de her opskrifter fremover - men jeg vælger selvfølgelig at linke til indlæggene hos Herrerne :) Og kig nu lige forbi deres blog's - de er fuldstændig "mundvandet begynder at løbe" lækre! :)



Fantastisk coleslaw

1 stor portion ca. 6-8 pers

  • 1/2 hvidkålshoved
  • 8 gulerødder

Marinade inden dressing
  • 2 spsk. Honning dijonsennep
  • 1 dl æblecidereddike
  • 3 tsk salt
  • 2 spsk. sukker
  • 1 tsk. Stødt spidskommen
  • friskkværnet peber

Dressing
  • 2 dl creme fraiche 18%
  • 2½ dl Hellmann’s ægte mayonaise
  • salt og peber
  • 2-3 tsk. sukker

Snit/riv hvidkål og gulerødderne fint og kom dem i en plastikpose.
Bland alle ingredienserne til marinaden og hæld det ned til hvidkålen og gulerødderne. Stil denne pose på køl i min 1 time. Jeg gav min 2 timer og det var i perfekt i følge min smag :) 

Efter de 2 timer, så skal hvidkål og gulerødder drænes for marinaden. Dette gjorde jeg ved at lave små huller i bunden af plastikposen og så klemte jeg simpelthen bare marinaden ud. På denne måde blev noget af marinaden bibeholdt :)
Ingredienserne til dressing blandes og smages til. Dette røres godt sammen med hvidkål og gulerødderne og wupti! Nu har du den mest perfekte coleslaw!
Tusind tak til Gastomand for denne fantastiske opskrift!



Barbecue sauce

ca 1,5-2 dl

  • 1 dl beauvais ketchup
  • 100 g brun farin
  • 2 spsk. æblecidereddike
  • 2 tsk. soya
  • 2 tsk. god sennep - jeg brugte dijon sennep med honning
  • 2 tsk. paprika
  • 2 tsk. røget paprika
  • 1 fed hvidløg

Pres hvidløget ned i en lille skål og tilføj alle de andre ingredienser. Og så er den faktisk færdig. Smag selvfølgelig til, det kan være at du gerne vil have smagen af røget paprika lidt stærkere - eller at du gerne vil have den lidt sødere i form af brun farin.
Men en ting er sikkert - den bliver du simpelthen nødt til at lave til din pulled pork! Den er vanvittig god!
Brug den også gerne til en anden slags burger eller til at mariner et lækkert kyllingbryst i - inden den skal grilles på grillen :) 

Martin - tak for en uundværlig opskrift på barbecue sauce!


Pulled pork i selskab med coleslaw og barbecue sauce - jeg er klar til at spise det her igen! :)

3 kommentarer:

IsabellaCiinea sagde ...

Det ser simpelten så lækkert ud! Jeg har min nakkesteg med rub til at ligge i køleskabet, og skal tidligt op imorgen for at sætte den i ovnen :)
Og imorgen skal jeg så ha lavet bbq sauce og coleslaw.. glæder mig til at sætte tænderne i det hele :)

Dejlige simple opskrifter, som er lige til at gå til :)
Tusinde tak!
God weekend til dig..

Anonym sagde ...

Jeg har en nakkesteg i overskud fra sidste gang, vi fik coleslaw. Hvordan vil du gøre, hvis du skal varme "svinet" op igen. Den er ikke pillet fra hinanden.
tusinde tak for, du vil dele din opskrift med os andre. Det var virkelig et hit for mine børnebørn. De var overraskede over, at deres gamle farmor ikke denne gang havde lavet "kød i mørke". Hvis du er så sød og svare mig, så er min mailadr: bibidahl@stofanet.dk Jeg vil blive så frygtelig glad for at høre fra dig.
kærlig hilsen Bibi fra Almind

Anonym sagde ...

Hej Bibi. Så vidt jeg kan forstå har du en hel nakkesteg a la pulled pork der har været i ovnen, men i fik den ikke spist? Hvis du skal have den varmet op igen så skal den have 1-2 timer ved 100°C. Du kan evt. (som ved mange andre stege) sætte et fad vand under risten hvor stegen er, for at den ikke skal blive for tør i skorpen. (personligt ville jeg ikke gøre det, men nyde det sprøde kød).
MvH. Daniel - Sønderborg