fredag den 3. maj 2013

Grov rugbrødssurdej


Jer der følger mig på Instagram har set det her billede før.
For nogle uger siden postede jeg dette billede - nemlig min fuld vokset surdej! :)
Den her opskrift på surdej er en hurtig surdej, den kan nemlig bruges efter 2 dage og er perfekt til den, som har travlt og ofte glemmer at fodre/passe sin surdej (Ahem Anne!)
Dog kan den også drille lidt at passe, da den er lavet på kærnemælk, men smagen og resultatet bliver simpelthen så godt, så det er værd at kaste sig ud i! :) 
Opskriften på surdejen kan også ses i bogen "Byens bedste brød & kager".

Grov rugbrødssurdej

Til den portion I kan se overfor skal I bruge: 

  1. 200 g rugmel
  2. 1 spsk mørk sirup
  3. 1 ½ dl lunkent vand
  4. 1 dl kærnemælk
  5. 2 g gær (på størrelse med en ært)


Kom alle ingredienserne i en skål og rør dem godt sammen. Kom det på et patentglas, som kun må være halvt fyldt! Den vokser nemlig meget.
Lad det stå og modne i mininum to døgn i køleskab. Rør gerne i surdejen 1 gang om dagen.
Efter 2 døgn er surdejen klar til brug, men den vil kun have godt af 3-4 dage i køleskab.
Jeg har fodret min "på slump", hvilket sikkert er den helt forkerte måde at gøre det på. Men så har jeg hældt ½ - 1 dl mel i og spædet det op med kærnemælk/vand (halvt-halvt) til den er lind som på første dagen.
Dog har jeg kun haft min surdej "levende" i 2 uger, da jeg så brugte den op og skulle ud at rejse :)

Surdejen giver dit rugbrød en dejlig syrlig smag fra kærnemælken og det får en skøn saftig krumme. Derud over synes jeg, at rugbrødet holder sig bedre, når det er bagt på surdej :)
Der kommer en opskrift på et skønt rugbrød med denne her surdejs-basse snart :)


1 kommentar:

Birger Andresen sagde ...

Jeg glæder mig til at prøve denne surdej!
Jeg har i ca. 40 år bagt rugbrød med en surdej, som jeg "arvede".
Men den synes at være blevet "træt". - I det mindste er den ikke særligt sur mere.
Det håber jeg, at jeg nu kan få forbedret, for mit rugbrød skal bestemt smage lidt surt!
Når jeg ser billedet her på siden, så kan jeg ikke lade være med at vedlægge en advarsel om at opbevare surdej i LUKKEDE glas, - de kan nemlig gå hen og eksplodere!
Trykket, som udvikles i dejen, kan nemlig blive meget stort. Så pas på!
Jeg foretrækker at benytte plasticbøtte med låg.