torsdag den 2. maj 2013

Gordon's brownie fra F Word


Gordon Ramsay er en af mine all time favorites - stærkt forfulgt af Jamie Oliver og Nigella Lawson. Jeg har vist et eller andet for de britiske kokke, men i min mening, så kan de altså noget i et køkken og deres bøger er altid så inspirerende..
Jeg afprøvede Gordon Ramsay's brownie fra F Word da jeg for laaaaaang tid siden havde pigerne forbi for at fejre min fødselsdag. Den blev vel modtaget! :)
Opskriften har jeg herfra. Dog får I opskriften alligevel.. 

Brownie 

1 lille bradepande

  • 280g mørk chokolade, gerne 70 % hakket i mindre stykker
  • 280g smør uden salt i tern
  • 3 store æg, letpisket
  • 280g sukker 
  • Vaniljekorn fra 2 vaniljestænger
  • 125g mel
  • 50g kakaopulver
  • 85g lys chokolade hakket i mindre stykker (jeg brugte 100g)
  • 85g hvid chokolade hakket i mindre stykker (jeg brugte 100g)

Brug en bradepande på ca 23 cm, som smøres med smør/sprayfedt og herefter lægges der bagepapir i den. 
Varm ovnen på 180 grader.

Smelt den mørke chokolade og smør over vandbad til det hele er helt smeltet. Når det er helt smeltet, stilles det til afkøling.
Pisk æggene, sukker og vaniljekorn sammen til det er lyst og luftigt. Herefter vendes chokolademassen forsigtigt ind i æggemassen.
Si mel og kakaopulver så der ingen klumper er i det. Vend herefter forsigtigt mel + kakao i chokoladeblandingen. Til sidst tilsættes det hakkede chokolade. 
Hæld dejen i formen og bag kagen i midten af ovnen i ca 25 min.
Overfladen skal være fast, men midten skal stadig være blød. Hvis du bruger en kødnål, så skal der sidde dej på denne! Ellers bliver den formentlig tør og kedelig. 
Lad kagen afkøle i formen, før den skæres ud i skønne firkanter.
Kagen kan fint laves dagen før, hvor den stilles i køleskabet. Det bliver den bestemt ikke ringere af! :) 
Serveres med frisk frugt, en lille kugle is eller lidt creme fraiche.  :) 




Der er stadig fart over mig. Der er ikke blevet uploadet en madplan, for tiden har ikke helt været der, samtidig så er aftensmaden UTROLIG uinspirerende. Den står mest på rugbrød, salat eller yoghurt/havregrød. Men der er en utrolig god grund til dette! Jeg har nemlig kastet penge efter den nye Samsung Galaxy S4! Så der skal lige spares i Maj måned ;)
Jeg glæder mig til at komme ordenlig i gang med den, især fordi billedekvaliteten skulle være helt eminent! :)  Så prøv og hold øje med Instagram, jeg er sikker på, at I vil kunne se en stor forskel :)

2 kommentarer:

A + K = ♥ sagde ...

Hvor ser den lækker ud, den brownie! Jeg er også altid mest vild med britterne - generelt bliver amerikanere vist aldri mig. Især Nigella, øj, hun er bare så sød - og Jamie er også så dejlig uformel. Er også helt vild med Hugh & co. fra River Cottage, og Aron Craze er heller ikke værst (:

- Anne

Anne sagde ...

Taaaaak Anne :)

Du har helt ret, de britter er altså helt fantastiske :)
og jeg er også fan af Hugh & co. De har så lækre vegetar opskrifter :)