torsdag den 16. maj 2013

Amo surdejsbrød - Test


Sponsoreret indlæg





Så er der en ny brødblanding hos Amo.
Jeg blev for et stykke tid siden kontaktet om muligheden for at afprøve Amo's nye brødblanding, nemlig surdejsbrød. Dette takkede jeg straks ja til, da både surdej er meget inde lige for tiden og også for at se, om de her brød blandinger egentlig kan betale sig. Resultatet af det kommer senere :) 
I pakken var der 2 stk brødblandinger samt forskellige krydderier, lidt mandler og havregryn, som kan give brødet et lille pift. Jeg valgte at lave den første brødblanding helt naturel, så jeg kunne smage hvordan brødet bliver uden ekstra tilsætninger :) 
Brødet blev spist til familie brunch og det blev modtaget med "mmmmh". 






Min vurdering: 
Amo skriver, at det her er et brød som alle kan lave, samt at det ikke tager mere end 2 timer fra start til der er et nybagt brød på bordet. Det vil jeg give dem ret i! Brødene er utrolig lette at lave. Vejledningen er let forståelig, der er mulighed for at koldhæve det natten over og der er instruks på pakken, hvad man skal gøre, hvis man vil bage det i bagemaskine. 
Brødet hæver flot op og får en lækker skorpe. Dog når jeg bager brød, så har jeg altid en bradepande i bunden, jeg kommer lidt vand i bunden samtidig med at brødet kommer ind. På denne måde kan du bage det med lidt damp effekt :)
Brødet har en god smag, hvor man kan fornemme en smag af surdejsbrød. Derud over er jeg fan af, at der er fuldkornsmel og maltmel i. Og heldigvis kan man ikke smage at der er 50 g gær i til 2 stk brød. Dette synes jeg lød af meget og frygtede at brødet kun vil smage af gær - dette var heldigvis ikke tilfældet. Holdbarheden på brødet er også bedre end jeg forventede. På 2. + 3. dagen var det ikke tørt og på 4. dagen blev det lunet lidt i ovnen, så var det som nyt igen :) 

Af undringer har jeg dog et par ting. Jeg synes, at det er en utrolig stor mængde gær der skal i, når man tænker på, at der er hvedekimsurdej i samt amylase (som er med til at brødet hæver). Men som sagt, så smagte gæren ikke igennem, heldigvis. 
Og så står der på pakken, at brødblandingen kan indeholde æg og mælk. Hvor det skulle komme fra undre mig. 

Vurdering alt i alt: 

Til travle familier vil jeg helt klart anbefale den her brødblanding. Personligt vil jeg helst selv lave mit eget brød, men jeg kan helt klart se fidusen i brødblandinger, hvis man er en meget travl familie eller hvis man lige er flyttet hjemmefra og gerne vil imponere med hjemmebagt brød ;)
Brødet har en god smag, hvor der er lidt syrlighed i brødet også. Derud over synes jeg at brødet passer til mange retter. Om det er brunch, madpakkeboller, suppebrød, til grillen ect.

Jeg giver Amo's nye brødblandning 4 ud af 5 stjerner. 










Ingen kommentarer: