fredag den 15. marts 2013

Æble-knallerter med marcipan og dadler


Så er der fredag og weekenden står for døren! :) Der er blevet skrevet projekt, givet "kvaje-boller+kage", handlet og shoppet lidt til hjemmet, gjort rent og ordnet fødselsdagsgaven til på søndag. Ja jeg har været effektiv i dag, og nu er der tid til et skønt blogindlæg om de her lækre æble-knallerter, inden aftensmaden skal laves :)

Jeg var på biblioteket med min mor for godt 2 uger siden. Mens hun kiggede efter de bøger hun skulle have, fandt jeg hurtigt hjørnet med kogebøger og blade. Med favnen fuld af madblade og kogebøger, fandt jeg mig hurtigt tilrette i en lænestol og begyndte at bladre de mange sider igennem. Mine øjne fangede hurtigt de her basser. Jeg kan bare ikke huske hvilket blad de er fra, jeg mener, at det var "mad og venner", men hvis nogen kan huske det, så sig endelig til :)
De er en skrøbelig, lækker dessert/sød snack, for filodejen er meget let til at gå i stykker. Men de er det hele værd! :)
Jeg har for nyligt modtaget en lækker pakke fra Odense Marcipan, hvor der var en skøn pakke marcipan i. Så det kunne ikke være mere perfekt timing! :)

Æble-knallerter med marcipan og dadler 

ca 24 stk



  • 4 plader filodej (4 hele stykker)
  • 1 æg
  • 1 dl sukker
  • 100 g ren rå marcipan
  • 1 stort æble
  • 6 dadler uden sten
  • smeltet smør
  • evt mandelflager eller splinter til pynt


Tænd ovnen på 175 grader varmluft. 
Halver filodejen på langs og del banerne i tre lige store stykker, så du får 24 stykker i alt.
Rør æg, sukker og revet marcipan sammen. Skræl æblet og skær det i små tern og snit dadlerne fint. Bland æbleternene og dadlerne sammen med marcipanmassen.
Læg en lille klat fyld på den ene ende af filodejen og rul filodejen sammen omkring fyldet. Giv enderne et lille drej, så den kommer til at ligne en knallert.
Læg
 på en bageplade med bagepapir, pensl med det smeltede smør og drys med mandelflager. 
Bag dem i ca 12 min, til de er gyldne og sprøde.
Server dem lune til en kop varm kaffe/chokolade - eller server dem kolde som en skøn hapser :)





Enderne kan godt være svære at dreje, så de ligner en knallert. Men gør det så godt du kan, det ser noget så fint ud, når det lykkes - synes du ikke? :)







3 kommentarer:

Det Stormske Køkken sagde ...

Vi vil se dem indeni :)
Lyder lækkert

Anne sagde ...

De er spist af familien, så desværre ingen billede af dem indeni.
Men det lignede en ganske alm. marcipan remonce hvor der så var æble og dadel stykker i :)

Det Stormske Køkken sagde ...

Øv øv, men det lyder rigtig lækkert :)