fredag den 18. januar 2013

Whoopie pies & chocolate chip cookie dough



Jeg ved nu ikke helt, om jeg kan stå inde for overstående udsagn ;) Tværtimod, men derfor må man godt nyde sådan en basse her engang i mellem, så jeg synes, at du skal bikse dem sammen, næste gang du skal lave lidt anderledes til dine kageglade venner :)


Jeg har før lavet de fine whoopies, du kan se dem lige her. 
Og de tog altså kegler kan jeg huske, så jeg var ikke i tvivl om, at jeg skulle kaste mig over dem igen. 
Mellem jul og nytår var vi nogle skønne studiepiger, som mødtes i Aalborg hos en sød en, som havde lavet kaffe, købt lækkert brød og så bragte jeg whoopies og de andre bragte deres dejlige humør! :) Skøn dag! 
Jeg tror dog, at jeg skal lave dem igen, for jeg havde vist bagt dem 1-2 min for længe, men det ændre ikke smager, men de krummede dog lidt mere, end de plejer at gøre :/ Pigerne må få en kage som "trøst" ;)  Og nu starter jeg snart i skole igen, hvilket gør at jeg nu har en anledning til at lave nye sager, som pigerne så kan godkende eller ej ;)


Men nu til de her skønne basser - fyldet er chocolate chip cookie dough som bare er så læks! Det er lavet uden æg, så no worries.. 

Whoopie pies with chocolate chips cookie dough 

ca 12 samlagte whoopies



  • 230 g mel
  • 75 g kakaopulver
  • 1 tsk bagepulver
  • 1/4 tsk natron
  • 170 g blødt smør
  • 150 g sukker
  • 1 stort æg
  • 60 ml kærnemælk (hvis du ikke har kærnemælk så bland 1 tsk citron saft med 60ml mælk og lade det stå i 10 min ved stuetemp og så har du kærnemælk)
  • 1 tsk vanijle ekstrakt
  • 120 ml kaffe

Tænd ovnen på 190 grader og sæt 2 plader med bagepapir i ovnen med det samme. 
Pisk smør og sukker luftigt i 4-5 min hvor efter ægget og vanilje tilføjes.
Bland kærnemælk og kaffe sammen i en lille skål.
Bland mel, kakao, bagepulver og natron i en skål.
Skiftevis blandes mælk/kaffe og melblandingen ned til sukkermassen, der skal afsluttes med melblandingen.
Fordel dejen på pladerne i ens kugler, brug fx en is-ske, så får du ligestore "klatter". Dejen flyder lidt ud, så skab lidt plads på ca 5 cm.
Inden de kommer i ovnen, så dup dem med en ske eller dine fingre, der er dyppet i vand, for at jævne overfladen.
Whoopierne bages i 9-10 min til de er faste på toppen, men de skal "hoppe" tilbage, når man har trykket på dem.


Chocolate chip cookie dough filling:


  • 190 g smør - stuetemp
  • 190 g brun farin
  • 45 g sukker
  • 225 g mel
  • 60 g mælk
  • 2 tsk vanijle essens
  • 120 g chokolade knapper

Pisk smør og de 2 slags sukker sammen til det er lyst og luftigt. Kom vanilje essens og mælk ved. Pisk mel godt ind i dejen, dejen bliver noget hård at arbejde med, tilføj evt. lidt ekstra mælk, hvis den er alt for hård. Vend til sidst chokoladeknapperne i. Kom evt. cookie doughen i en engangssprøjtepose, så er det dejlig nemt at arbejde med. 
Hvis du laver det dagen i forvejen, så opbevar det på køl, husk blot at tage det ud ca 30-60 min før brug, da det bliver meget hårdt! 

Nu skal dine Whoopie pies samles. Dette gøres ved at de skal laves som en sandwich. Tag 2 halve, kom cookie dough fyld på den ene halve, og saml med den sidste halve. Giv dem et lille klem, så de sidder godt fast. Opbevar kagerne på køl indtil de skal serveres. De må gerne stå ude i ca 30 min inden de skal spises :) 














8 kommentarer:

Frida sagde ...

Har også en bog om whoopie pies med en lignende opskrift :) Vil vildt gerne prøve dem, kunne forestille mig smagen minder mig om Ben&Jerry isen "half baked"?
- Frida, http://bakedbyblondie.bloggersdelight.dk

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

Åååååh dem her MÅÅÅÅ jeg bare prøve... Især da med den der lækre dough-filling. YUM!!!!

Du gør det igen Anne - kreerer lækkerier der får kage-vandet til at gå ;)

Maj sagde ...

Uf uf uf!!! Hvor ser det lækkert ud jo :D
Anne - Come on, jeg prøver at smide mine forbandede graviditets kilo og det eneste jeg har lyst til, er at fise ud i køkkenet og lave whoopie pies :S Jeg giver DIG skylden for at blive tyk igen ;)

- Maj :D

A + K = ♥ sagde ...

Hvor ser de fine og lækre ud (:

- Kit

Anne sagde ...

Hej Frida :)
Jeg synes helt klart du skal prøve den :)
Og ja du har ret, smagen minder lidt om Ben&Jerry's Half baked cookie dough :) Så lækkert :)

Anne sagde ...

Kristine - du vil ikke fortryde det! :) Mmh cookie dough-fillingen var så lækker! :)

Anne sagde ...

Undskyld, Maj! :) hehe..
Jeg vil ikke være skyld i at graviditets kiloerne ikke vil af ;)
Men de var altså pokkers gode, hehe :)

Anne sagde ...

Hej Kit :)

Tusind tak :D