fredag den 4. januar 2013

Nytårskage - Brownie-cheesecake m. hindbærmousse



Jeg får sådan lyst til en bid af den her lækre kage, når jeg ser billeder af den. Umh, hvor kunne jeg godt spise et stykke lige nu - men den går ikke, kagen er  pist væk :)
Til nytårsmenuen skulle jeg står for det søde indslag og det takkede jeg bestemt ikke nej til, elsker at stå for desserten eller kagebordet, der er et eller andet ved at lave smukke kager/macarons/brød - det er lidt mere sjovt end alt det andet - ifølge mig.. Og jeg glæder mig allerede til at holde forsinket fødselsdag sidst i januar, hvor der skal laves kager i stablevis (overdrivelse kan muligvis finde sted, men der skal i hvert fald laves et par stykker ;) ) 

Men nu vil den her lækre dessert. Opskriften tog udgangspunkt i den ombloggede kage fra Hummingbird bakery, men jeg har valgt at ændre i mængden og lave hindbærtoppingen om, så I får opskriften som jeg har lavet den. Dog valgte jeg at lave dem i personsstørrelse, så jeg har brugt madringe. Hvis du ikke har det, kan du stadig lave kagen i en lille/mellem form, så skal den nok bare bages i ca 10 min ekstra. 




Brownie-cheesecake med hindbærmousse

Opskrift til 6-7 personer (hvis du bruger madringe med diameter 7)
Forvarm ovnen til ca. 170 grader

Brownie: 


  • 130 g mørk chokolade, hakket
  • 130 g smør
  • 165 g flormelis
  • 2 æg
  • 65 g mel


Kom chokolade i en varmefast skål og smelt chokoladen over varmebad.
Kom sukker og smør i en røremaskine og pisk til det er godt indarbejdet (du behøver ikke bruge en røremaskine, brug da alm. håndmikser). Tilsæt æggene et ad gangen og pisk til alt er godt blandet og skrab siderne undervejs. Rør gradvist melet i og rør godt hver gang. Der må gerne røres med høj hastighed. Hæld langsomt den smeltede chokolade i og bland det grundigt sammen.
Hæld dejen i en sprøjtepose.

Sprøjt dejen ud i 6-7 madringe, som står på en bageplade med bagepapir og de må gerne blive sprøjtet med lidt sprayfedt eller smurt med lidt flydende olie/becel.
Jævn overfladen så godt som muligt. 

Cheesecakefyld: 


  • 265 g flødeost
  • 100 g flormelis
  • 1/2 tsk vanijle essens
  • 1 æg


Kom flødeost, sukker og vanilje essens sammen og pisk til det er jævnt og tykt  - der skal piskes for lav hastighed. Tilsæt under piskning ægget. Pisk til massen virker jævn og cremet. Kom ostefyldet i en sprøjtepose og fordel det jævnt i madformene.

Bag kagerne i ca 20-30 min eller til de er faste at røre ved og let gyldne i kanten. Midten skal stadig være bleg. Lad kagerne afkøle helt, dæk dem herefter til og stil dem på køl i 2 timer eller gerne natten over. 


Hindbærmousse:


  • 3 dl piskefløde
  • 130 g flormelis
  • 250-300 g frosne hindbær
  • 4-5 blad husblas


Giv de frosne hindbær et opkog på 1-2 min pga. risiko for bakterier. Lad dem afkøle.
Udblød husblasene i koldt vand, samt sætte lidt vand over at koge i en elkedel til at smelte husblasene. 
Pisk piskefløden til den begynder at tykne, hvorefter flormelis tilsættes. Pisk til det kan danne bløde toppe som bliver stående.
Tilsæt hindbærerne og fortvivl ikke hvis cremen bliver meget flydende igen.
Vrid husblasene fri for vand og kom dem i en lille skål. Hæld lidt kogende vand over til de er helt smeltet. Pisk nu godt i fløden mens du tilsætter husblasen, det er vigtigt, at det bliver pisket godt ind.
Kom film på skålen, gerne helt ned og røre hindbærcremen, og sæt den på køl til næste dag. 

Næste dag når moussen er helt afkølet, piskes den let op igen. Kom moussen i en sprøjtepose og fordel moussen ovenpå kagerne.
Hav kagerne på køl indtil servering - de kan med fordel sættes frem i stuetemp. 15 min før servering. 

Jeg serverede kagen med frisk, eksotisk frugt og en klat lakridsis til nytåret - kagen behøver ikke is, men vi havde lyst til lakridsis ;) Men kagen passer godt sammen med frisk frugt :)











Jeg ved ikke med jer?
Men min mave kunne virkelig godt spise sådan et stykke! Haps :)

3 kommentarer:

Miaskageside sagde ...

Det ser bare super lækkert ud, lige til at spise :)

Da jeg skulle skrive en kommentar til dit indlæg, kom der ikke noget felt op jeg kunne skrive i. Jeg prøvede at gå ind på en anden opskrift, og havde samme problem..

Det lykkedes mig at komme til at skrive en kommentar ved at højre klikke på feltet "send en kommentar" under indlægget og åbne den i en ny fane.

Ved ikke om det kun lige var mig der havde et problem, eller om det er et generelt problem på din side, men synes lige at jeg ville gøre dig opmærksom på problemet :)

Mia Andersen

http://miaskageside.blogspot.dk/ - En vinder på min give away er fundet! :)

Anne sagde ...

Hej Mia

Du kan tro, at den var lækker! :)

Hmm hvor underligt at du havde problemer med at kommentere, det er ikke noget jeg har hørt at andre har haft problemer med, men tak fordi du gør mig opmærksom på det! :)
God weekend..

Miaskageside sagde ...

Kom tilfældigt ind på din blog tidligere i dag, og havde fortsat problemer.
Men nu lykkedes det for mig denne gang :)
Skal ikke kunne sige hvad problemet var, men det virker som om det er løst nu :)
Det er bare så træls at gå glip af kommentarene til ens indlæg, så synes du skulle vide besked :)

Fortsat god aften :)

Mia Andersen

http://miaskageside.blogspot.dk/ - Julegaver 2012