fredag den 11. januar 2013

Grønsagsterrine med lufttørrede skinke


Altså navnet er jeg godt nok lidt usikkert på, for den her ret er ikke en klassisk grønsagsterrine, men det er heller ikke en gratin. Så nu har jeg valgt at kalde det for terrine :)
I sidste uge var den her ret at finde på både madplanen og i madpakken, og det fungere bare rigtig godt på en aften, hvor man gerne vil have noget, som ligger dejlig let i maven.
Retten er ovenikøbet også ret billig at lave - det lufttørrede skinke kan man altid skifte ud med fx hamburgerryg :) 

Grønsags"terrine" - 1 rugbrødsform

6 æg
2,5 dl mælk
2/3 pose blomkålsblanding/broccoliblanding - jeg valgte blomkålversion.
150 g mager, reven ost
Sprayfedt
Salt & peber

Varm ovnen op til 170 grader. 
Tø grønsagerne op og hæld evt. kogende vand over, for at være sikker på, at de er helt tøet op.
Pisk æg, mælk, salt og peber sammen. Spray fedt i rugbrødsformen og kom grønsagerne i. Hæld æggeblandingen over og "ryst" formen lidt, så æggeblandingen kommer helt ned i bunden også.
(vent med ost!) 
Bag grønsagsterrinen i 30 min - kom herefter osten på toppen og bag den yderligere 25-30 min. Du kan evt. tage en skarp kniv og skær ned i midten, for at se om den er helt bagt. 

Server den varm i skiver sammen med et stykke godt, groft brød og evt. lufttørrede skinke, som passer perfekt hertil :) 

NOTE: 
Til madpakken fungere den rigtig godt sammen med rugbrød og hamburgerryg eller måske et stykke røget laks - Den er lækker både kold og varm, hvis man ikke har mikroovn til rådighed, så er der ingen alarm ;) 







Ingen kommentarer: