mandag den 7. maj 2012

Tip: Sådan opbevarer du din pizzadej

Et lille mandagstip får I her fra mig af.
Det er et nemt og anvendeligt tip, hvis man ligesom jeg, ikke skal lave pizza til mange mennesker, men gerne vil have det 1-2 dage efter. Så i stedet for og minimere min opskrift på pizzadej, så kan du i stedet opbevarer dejen i køleskabet op til 48 timer :)

Det du gør er:

  1. Rul den resterende pizzadej til en kugle.
  2. Pak dejen ind i et stykke film - let. og herefter ind i et viskestykke.
  3. Eller drys dejen let med mel og pak det ind i et fugtigt viskestykke.
  4. Læg dejen i en skål, fad eller en dyb tallerken og kom dejen i køleskabet. 
  5. Her kan dejen holde sig frisk i 48 timer :) 



Et lille tip fra mig til jer :)

Nu vil jeg lige svinge støvsugeren og rydde lidt op.
I morgen starter jeg og 3 andre piger en madklub op og jeg ligger hus til det første besøg :)
Så må heller lige få ryddet lidt op, man kan tydelig se på min lejlighed, at jeg har arbejdet enormt meget de sidste par uger. Ups..
Og mon ikke også lige at desserten skal bikses sammen i aften :) 

1 kommentar:

Elin sagde ...

Tak for tippet Anne. Jeg er egentlig vant til at bage, men tænk, jeg har dummet mig godt og grundigt. Har aldrig bagt med pizzamel, da vi aldrig spiser pizzaer. Troede jeg kunne bruge det som almindeligt mel, og har lige brugt flere timer på, at lave en dej, af 1 kg. mel til boller, med masser af smør, og ristede endda kardemommekapsler, og kværnede dem, for at gøre det ekstra godt.
Medens bollerne bagte, lavede jeg en stor portion dej til pølsehorn, stadig af pizzamel, men opdagede fejlen, da jeg tog bollerne ud ØV. Har lige lavet en prøveplade med pølsehorn, men må erkende, at det er en ommer. Står nu, med en meget lækker, elastisk pizzadej, og tænkte jeg kunne give den til min datter i morgen. Men anede intet om opbevaring, men mente det kunne lade sig gøre, og kom så ind på din side, så heldigt for mig, at du delte dit tips :)
Står også med et rodet køkken, men i min verden, er det et tegn på at man lever. Som min mor altid sagde " Hvor der leves, der spildes". Så dét er godt rod !