søndag den 6. maj 2012

Pizza med lufttørret skinke, mozzarella og rucola


Hjemmelavet pizza bagt på stenplade er altså bare guf! :)


Den anden dag stod på pizza og fik også pizza igår, da jeg har et lille trick til at opbevare pizzadejen, hvis der er dej til overs :)

Opskriften på en meget simpel, men lækker pizzadej kommer her.. 



Pizzadej 2 store pizzaer

  • 30 g gær
  • 2 spsk lunkent vand
  • 1 1/2 spsk olivenolie
  • 1 1/4 dl koldt vand
  • 265 g hvedemel (ca mål)
  • 3/4 tsk salt
Gæren og det lunkne vand blandes godt sammen. Herefter tilføjes resten af ingredienserne og æltes godt, til du har en glat og smidig dej. Dejen bliver meget elastisk og nemt og arbejde med, hvis den bliver æltet godt.
Lad dejen hvile i 15 min, hvorefter du deler dejen i 2 eller 4, hvis du laver mindre pizzaer, og ruller dem ud på et let melet bord.
Kom det fyld du vil have på og bag dem på en stenplade, hvis du har. Hvis ikke, så kom dem på en opvarmet bageplade med bagepapir. De skal bages i ca 8-9 min ved 200 grader, hold øje med at osten/fyldet ikke bliver brændt.


Jeg har valgt det klassiske fyld med lufttørret skinke, mozzarella og rucola. Når rucolaen er kommet på river jeg lidt parmesan over og drysser få dråber olivenolie over :) 






Hvis du ikke er vild med rucola, så kan du skifte det ud med friske basilikum blade, som virkelig står godt til den lufttørret skinke :) 


8 kommentarer:

Maj sagde ...

Uhhhhmmm PIZZA!

Nøj hvor ser den bare lækker ud Anne :D Og jeg ælsker rucola, det kan jeg ikke få nok af :)

- Maj :D

Camilla sagde ...

Hvor ser den lækker ud! Jeg bliver vist nødt til en omgang hjemmelavet pizza snart :o)

Anne sagde ...

Jeg kan også godt sige dig, Maj - at den smagte bare super godt! :) Det er virkelig en af mine ynglingspizza'er :) Stærkt forfulgt af en med røget laks, den må jeg altså også få blogget om en af de kommende uger :)

Anne sagde ...

Det synes jeg lyder som en god idé, Camilla :) For der er altså ikke noget som en god, hjemmelavet pizza med lækkert fyld :) Yum yum ..

Tina sagde ...

Kære Anne

Din pizza ser skøn ud. Hvad bruger du til tomat sovs?

Anne sagde ...

Normalt laver jeg min egen ud af friske tomat, soltørrede tomat, basilikum, oregano og timian.
Men her har jeg brugt en Dolmino pizza sovs, som smager dejligt, men ikke ligeså god, som når man selv laver det ;)

Tina sagde ...

kære Anne

Svitser du de friske tomater på en pande sammen med de soltørrede tomater eller lægger du dem direkte på pizzaen?

Jeg lavede dine hvidløgssnegle i går. Jeg brugte 2 fed hvidløg - næste gang vil jeg nok bruge 4 for at få mere bid i.
De smagte herlige sammen med din suppe med pikant smag. Kan kun anbefale andre at prøve det.

Esprilla sagde ...

Hvad er dit trick mht. opbevaring af pizzadej? ��