torsdag den 17. maj 2012

Øllebrød med appelsin, kanel og stjerneanis


Øllebrød er vist indbegrebet af Old School Breakfast :)
Men Old School er også så populært, så derfor skal øllebrød da ikke gemmes af vejen ;)




Øllebrød er en rigtig god restemad, hvis man ikke kan nå og få spist sit rugbrød inden det er blevet tørt.
Jeg havde købt et kernerigt rugbrød hos bageren og det var perfekt til øllebrød :)

Jeg skriver ned som jeg lavede den, men der er utallige varianter af øllebrød..

Øllebrød med appelsin, kanel og stjerneanis 2-3 pers

  • 200 g rugbrød - gerne tørt
  • 1 nisseøl
  • 1 dl appelsin juice
  • 10 cm kanel stang
  • 2 stjerneanis
  • 1 spsk brun farin
  • 1-2 dl vand - kom lidt i af gangen, det afhænger af hvor tyk du vil have øllebrødet
Skær rugbrødet i tern og kom det i en gryde. Kom nisseøl, appelsin juice, lidt vand, kanelstang + stjerneanis ved og lad dette trække i 10-15 min. 
Kom øllebrødet op og koge under låg, her skal det koge i 10 min.(inden jeg fik min øllebrød op og koge tog jeg stjerneanisen op, da jeg synes det duftede nok af anis - dette er jo en smagssag:) ) Pisk af og til for og slå rugbrødet i stykker. Når det har kogt i 10 min tilsætter du brun farin og evt vand for og spæde det op.
Når øllebrøden er færdig, så kan du blende lidt med stavblenderen hvis du vil have den mere fin i konsistensen.
Det gjorde jeg, da der var så mange kerne i :)

Du kan toppe øllebrøden old school-style med flødeskum for og køre stilen helt i hus :)
Eller du kan som jeg, toppe den med cremefraiche 9 % rørt med lidt vanillesukker og mandler.
Ellers er kold mælk hældt på øllebrøden heller ikke tosset :)





Velbekomme! :)

Ingen kommentarer: