søndag den 20. november 2011

Chocolate macarons..


Disse skønheder var en del af desserten til min fødselsdag med damerne - og de var SÅ lækre.. Det var mit første forsøg i macarons og det gik udover alle forventninger. Igen har jeg været inspireret af Anne au Chocolat..


Ingredienser:
  • 80 g æggehvider (2-3 stk), stuetempererede
  • 200 g flormelis
  • 20 g sukker
  • 100 g mandelmel
  • 15 g kakao
Jeg valgte at læse rundt på en masse forskellige engelske blogs, hvordan macarons skal laves og jeg brugte nok fra start-slut ca 1 time, men det var virkelig tiden værd! 
Bland flormelis med mandler og kakao og si blandingen i en skål. 
Pisk hviderne indtil de næsten er helt stive, tilsæt sukker og pisk videre til helt stift eller til du kan tage en lille klat mellem fingerne og der ingen sukker "gryn" er at mærke. 
Fold lidt af mandel mel blandingen i af gangen, fold ikke for hårdt og for mange gange, det skal være en fin balance, så det hele lige er vendt sammen. 
Sprøjt massen ud på en bageplade med bagepapir i ens størrelser, tegn evt. små cirkler på bagepapiret og så vend det om, og sprøjt ud efter dem. Lad de ubagte macarons tørre i 15-20 min inden de bages ved ca 150 grader i 10-15 min (varme og tid afhænger selvfølgelig af ens ovn)
Lad de bagte macarons hvile inden de tages af pladen.

Jeg fyldte mine macarons med 2 slags chokolade ganache. En lys og en mørk. 

Mørk chokolade ganache:
  • 100 g chokolade 70 %
  • 100 ml  fløde
Bring fløden i kog og smelt den hakkede chokolade deri. Køl helt af og pisk cremen let. 

Lys chokolade ganache:
  • 100 g lys chokolade
  • 100 ml fløde
Bring fløden i kog og smelt den hakkede chokolade deri. Køl helt af og pisk cremen let.



Jeg havde tegnet op, men synes de blev for store og det var faktisk meget nemmere uden formen.. 



6 kommentarer:

Malene uden R sagde ...

Hvor er de bare fine og ikke mindst et rigtig flot resultat, når det er din første gang! :)
Og rigtig meget og dejligt mad du fik lavet til festen :)

Anne sagde ...

Tak Malene :)
Jeg er ret overrasket over at de blev så fine, da det jo var mit første forsøg med dem - for nemme, det er de ikke! :)

Anja sagde ...

Hvor er de fine!! Jeg har endnu ikke prøvet at lave macarons, men nu får jeg da lyst :D

Anne sagde ...

Jeg synes helt klart at du skal prøve dem, Frk. B :D De er SÅ lækre..

Anonym sagde ...

Hvor ser se dog bare lækre ud.

Jeg vil lige høre om du kan huske hvor mange macarons der ca kom ud af denne opskrift?

Anne sagde ...

Hej Anonym :) Der kom ca 25 par ud af min portion, så det var mange ift. hvad original opskriften sagde :)