fredag den 16. september 2011

Valg kage a la pæretærte..


Så er valget ovre og der er kommet en ny regering til.. Uden at snakke alt for meget om min holdning, da jeg ikke lige synes, at politik er noget jeg vil snakke om på bloggen, ja så må vi jo se, hvordan det kommer til og gå.. 

Men igår havde jeg hele dagen haft en ustyrlig lyst til at bage, sådan nogle dage har jeg bare. Om det så er brød, knækbrød, kage eller småkager, ja jeg er ikke besværgelig, bare lad mig bage :)
Kl 20.00 hev jeg en af mine elskede Amo bagebøger frem og fandt en pæretærte.. Vi havde så mange pærer herhjemme, som var ved at blive bløde, så de var perfekte til en lille, lækker kage :)









Mmmh god ser den ud ikke? :) 


Opskriften er fra Amo bagebog 2..
Den nemme pæretærte:



200 g mel

100 g blødt smør/margarine
100 g sukker
2 æg
1 knsp salt
1 tsk vanillesukker
1 tsk bagepulver
1 spsk mælk
Ca 3 skrællede pærer skåret i tynde både.


Rør fedtstoffet med sukker til det er hvidt og blødt, rør æggene i ét af gangen.
Rør bagepulver, salt og vanillesukker i melet og rør det i dejen sammen med mælken.
Hæld dejen i en smurt og melet springform på ca 24 cm i diameter.
Fordel pærerne oven på kagen i evt. vifteform ..
Bages i ca 30 min i en forvarmet ovn på 180 grader.
Pynt kagen med flormelis og server med is, creme fraise eller fødeskum til.

Kagen smager dejlig let af vanille med en dejlig smag af søde pærer.. Vi fik creme fraishe til og det passede perfekt med en snært af syrlighed til.. 

1 kommentar:

LeneM sagde ...

Altså jeg sidder bare og venter på, at du flytter til Aalborg, så jeg kan komme på mad-date med dig!!!! :D