torsdag den 18. august 2011

Lun frugtkompot m. hjemmelavet is

Jeg havde som sagt en selvinviteret veninde til middag den anden dag, så jeg stod og skulle lave en lille dessert..
Jeg havde modtaget det nye Mad! nr. 07 med posten, hvor der er en nem og lækker opskrift på frugtkompot i..
Jeg skriver opskriften som jeg lavede den, da jeg lavede et par ændringer :)



6 blommer
8 tørrede abrikoser
1 vaniljestang
100 g mørk rørsukker (havde ikke lys)
2 spsk vand
100 g friske blåbær
100 g friske hindbær


Blommerne skæres i både og abrikoserne skæres i halve..

Blommer, abrikoser og vaniljestangen,som flækkes, bringes i kog med vand og rørsukker..
Det skal koge under låg i ca 20 min.. Derefter skal det koge uden låg i 5-8 min til væden bliver lidt som sirup.

De friske bær vendes i den lune kompot og serveres med vanilje is eller ligende :)


En rigtig frisk og lækker dessert, som jeg tror vil gøre sig rigtig godt til jul, hvor man anvendes appelsiner, anis og kanel.. Og evt også æbler.
Men den er i hvert fald bare mums :)



Isen er min mors hjemmelavet, den har jeg ikke lige opskriften på, tror egentlig kun den er i min mors hoved, hehe :) 

Ingen kommentarer: