torsdag den 27. december 2012

Jordskokkesuppe med ristet kalkunbacon




Så folkens, så er det tid til endnu en suppe på bloggen. I nogle supermarkeder kan man stadig få de små, lidt besynderlig udseendet jordskokker, så I kan stadig nå at lave den her suppe.. 
Det eneste man skal huske er, at der går ret mange gram jordskokker til under skrældning, så køb flere gram end I skal bruge.. 



Opskriften er efter mit eget hoved, men en god huskeregel er, at der skal bruges lige mange gram jordskokker som kartoffel og ingen løg, for at den ikke skal blive for kraftig i smagen, men igen - det er jo en smagssag :) 


Jordskokkesuppe med ristet bacon 4 pers



  • 400 g jordskokker (skrællet vægt)
  • 400 g kartofler
  • 2 små porrer/1 stor
  • 2 kviste frisk timian
  • Lidt flydende becel
  • 2 terning hønsebouillion
  • 7-8 dl vand (til det dækker grønsagerne)
  • 2-2,5 dl milda madlavningsfløde 7 %
  • Salt & peber
  • Citronsaft



  • 4 skiver kalkunbacon pr. mand - steges et par min. 




Skær de skrællede jordskokker og kartofler i grove tern. Snit porren i strimler og svits porren i lidt flydende becel i et par min. Tilsæt jordskokkerne og kartofler sammen med det friske timian, bare helt stilken. Kom bouillionterningerne i sammen med vand til det dækker grønsagerne helt. Lad suppen koge på middelvarme til jordskokkerne/kartoflerne er møre. 
Når de er møre tages kvistene med frisk timian op og suppen blendes. 
Når suppen er blendet helt, så tilsættes madlavningsfløden og der smages til med salt, peber og citron. Varm suppen op lige til kogepunktet. 



Server suppen med det stegte kalkunbacon til og evt. sammen med et stykke brød. 



Endnu en lækker suppe til samlingen og næste gang tror jeg, at den skal serveres med lækre kammuslinger til. Heldigt at jeg har 2 portioner i fryseren! :) 



2 kommentarer:

louiogbearnaisen sagde ...

UHM! Jordskokkesupper er bare en af mine favoritter :) Men jeg har endnu ikke knækket koden til den gode suppe, så den her skal vist afprøves :) Efter al julemaden er det vist tid til nogle grøntsager :)

Anne sagde ...

Du må prøve den her Louise :)
Det kan være at den lige falder i din smag..
Og jeg er helt med på din front med at det er tid til nogle grønsager efter al den julemad :) hehe