torsdag den 11. oktober 2012

Sarah Bernard med hindbær, hvid chokolade og lakrids



Lavet på lækre produkter fra Odense Marcipan..






Jeg har nemlig været en af de heldige til at teste et af deres nye produkter, som nu er at se i butikkerne.
Odense Marcipan fører nemlig et nyt koncept:

ODENSE Kageblandinger - gør det let at gøre det lækkert
  • Kransekage masse
  • Chokoladedrøm
  • Kokosdrøm
Varianterne fåes i en smart pose, hvor der ude i spidsen er en tyller(dog ikke chokoladedrøm), så massen er klar til brug med det samme. Pres massen ud i små kager og bag dem enten som de er eller se deres hjemmeside efter lækre opskrifter. De skal kun bages i 10-15 og så har du kage - det må man sige er let! :)
Jeg er meget tilfreds med smagen i kransekagen, den er ikke alt for sød og kvalmen, som jeg synes at kransekage godt kan blive. Men den smager nu heller ikke ligesom min mors, da hun i mine øjne er mesteren i kransekage - men sådan er det jo nok tit ;)
Dog vil jeg sige, at hvis jeg ikke har mulighed for at lave det selv eller få noget kransekage af min mor, så vil jeg anvende Odense Marcipans kransekage.

Jeg synes at massen var nem og få ud af posen og var vildt med, at der fulgte en tyller med, så man fik smukke kager :)

Jeg valgte, at bruge kransekagemassen til små, syndige, feminine kager, som skulle (helst) imponerer de nye kollegaer lidt, da de havde hørt små rygter om, at jeg godt kunne bikse søde sager sammen :)
Og jeg må sige, at de gjorde deres job! :)
En kommentar fra psykiateren som skulle gå stuegang var, at jeg var i den forkerte branche. For sygeplejersker kan vi altid få, men gode konditorer hænger ikke på træerne - sikke en kompliment! Meeeen jeg holder mig nu til valg af erhverv - indtil nu i hvert fald :) 





Udover det der er på billedet ovenover, så anvendte jeg også 1/2 dl hindbærsirup og 2 stk husblas.

Sæt 2 dage af til at lave de her små basser :) 

Men til ca 28 små hindbær Sarah Bernard



  • 1 pose Odense kransekage masse
  • 1/4 L fløde
  • 1 vaniljestang
  • 200 g Odense hvid chokolade - hakket
  • 1/2 dl hindbær sirup
  • 1 lille håndfuld frysetørret hindbær, blendet til fint pulver
  • 2 stk husblas


Til overtrækning:


  • 200 g Odense hvid chokolade
  • Frysetørret hindbær
  • Rå lakridspulver fra Johan Bülow

Dag 1:

Start med at lave hindbær cremen. Fløden varmes op til kogepunktet sammen med kornene fra vaniljestangen + den tomme stang. Smelt herefter den hvide chokolade deri. Når chokoladen er helt smeltet, så skal husblassen tilføjes. Husblassen skal udblødes i lidt koldt vand i 10 min inden den tilføjes. Pres alt vandet af husblassen! Kom hindbær siruppen og hindbærpulveret ned i flødemassen. Sigt herefter blandingen gennem en sigte og kom film ned på cremen, for at forhindre at der skal danne kondens under køling. Cremen skal herefter køle i min 6 timer, men gerne til næste dag. 

Til bundene gøres 1-2 bageplader klar. Ovnen tændes på 175 grader (varmluft) og der trykkes ca 28 små kransekager ud - ca på størrelse med en 5 kr. Tag en teske, fugt den med lidt vand og tryk kagerne flade. De skal være ca 3 mm høje, vil jeg gætte på mine var. 
Bag kagerne i 5-8 min, til de er let gyldne.
Opbevar bundene i en lufttæt beholder efter afkølingen.



 Så nemt med færdig kransekage masse! :)









Dag 2: 

Cremen piskes let op til en luftig mousse/creme. Kom en 1cm tyller i en engangs sprøjtepose og fyld cremen deri. Jeg bruger en lille klips fra IKEA til at klemme på, så cremen ikke kan flyde opad posen, når man trykker cremen ud :)

Stil bundene klar og klem cremen ud i en cirkel-agtig bevægelse eller i et let, konstant tryk, mens du løfter posen stille opad. 
Når de alle er blevet fyldt med creme stilles de i fryseren i ca 20-30 min. På den måde bliver de nemmere at overtrække med chokolade. 


2/3 del af den hvide chokolade smeltes over vandbad, hvorefter den resterende 1/3 del tilføjes bagefter. Tag kagerne ud af fryseren og nu begynder alt det sjove ;)
Gør de frysetørrede hindbær og lakridspulveret klar, så du hurtigt kan drysse lidt over inden chokolade størkner.
Fordel ca 1 - 1 1/2 tsk hvid chokolade over hver kage, hvor du kan bruge tsk til at fordele chokoladen hele vejen rundt. Drys lidt frysetørret hindbær og lakrids pulver på med det samme.

Opbevar kagerne på køl - vil tror de kan holde sig i ca 1 uge, men der blev total udsolgt samme dag, så jeg har ikke afprøvet holdbarheden :) 







Det er en lille fyldig, feminin kage som smager SKØNT af hindbær og vanilje. Men det er også en kage, som man ikke skal have mange af - for en med en sød dessert tand, vil jeg gætte på man kan spise 2 ;)

7 kommentarer:

Kristine (CookieCrumble) sagde ...

YUMMIIII ANNE !!! Hvor ser de dog himmelske ud, og smukke smukke billeder :)

Ps. tillykke med dit første billede på gawker ;) Dejligt når det sker ;) Jeg husker også tydeligt, da da mit første billede blev godkendt. Det var en fest, men også en længe ventet en af slagsen ;)

Anne sagde ...

Tak Kristine! :D
Jeg prøver ihærdigt med de billeder, men det er bare ikke nemt med en 1 værelse, som har en rød mur til udsigt ved de 2 vinduer og de andre vinduer sider så højt, at jeg ikke kan få lys derfra. Ikke nemt! :) Og min nabo synes jeg er helt underlig, hvis jeg en sjældent gang tør at tage dem uden for ;) hehe..

Det er lidt specielt at få sit billede godkendt første gang derinde, det kan du vel også huske ;) Men det var lidt et klap på skulderen i hvert fald :) hehe

Camilla sagde ...

Hvor ser de lækre ud!! Sådan en kunne jeg godt lige klare - de må vist i inspirationsmappen :o)

Mht. Foodgawker, så fik jeg faktisk godkendt mit allerførste billede! Totalt chok... men det er altid dejligt med et billede der bliver godkendt :o)

Anne sagde ...

Tak Camilla :)
Ja det er altså dejligt, især når man har prøvet et par gange nu :)
Det er bare ikke nemt og finde et godt lys i min lejlighed og som sagt, så synes mine naboer, at jeg er en underlig snegl når jeg tager billeder ude i gården ;)

Anonym sagde ...

Det er en fin lille kage :) - Men den ser virkelig sød ud.
Har du evt prøvet at lave dem med mørk overtrækschokolade?
Har du erfaringer med at bruge alm marcipan, da der i kransekagemassen er tilsat en del sukker?

De frysetørrede hindbær mindes jeg at koste en formue, kender du et sted, hvor de prismæssigt er til at betale?

Anne sagde ...

Hej Anonym :)

Jeg har kun lavet den her ene variation, men vil sagtens tro at du kan bruge begge dine forslag uden problem :)
Jeg køber mine frysetørrede hindbær hos Fru Rønne i Aalborg, tror de ligger omkring de 40 kr, ca..

Café á la Marie v/ Marie Bay sagde ...

Hej :)

Nu er det godt nok længe siden, at du har lavet dette indlæg, men jeg synes de er så fine er jeg tror jeg er nødt til at prøve dem…
Jeg har dog lige brug for at vide om du ved, hvor længe sådan nogle små krabater kan holde sig når de er færdiglavet?

KH Marie :)