søndag den 14. oktober 2012

Græskar-chili suppe

Græskar-chili suppe var på denne uges madplan og I skal selvfølgelig ikke snydes for en opskrift. Billedet bliver fra Instagram, da jeg ikke havde mit kamera ved hånden. Nogle gange er det også rart ikke og skal gøre det helt store ud af billederne :) Der synes jeg især Instagram er god, da der er mange fine effekter man kan sætte på :)


Suppen blev lavet efter hvad der var i mit køleskab og den blev så god! :) Hvis man er glad for stærk mad, så vil jeg skifte den grønne chili ud med en rød :) 

Græskar-chili suppe 1 stor portion ca 4-5 pers


  • 1 hokkaido græskar
  • 2 store gulerødder
  • 3 kartofler
  • 1 grøn chili
  • 1 løg
  • 2 bouillon terninger - jeg brugte grønsag + høns
  • Ca. 1 - 1 1/2 L vand
  • 1/4 L madlavningsfløde 8 %
  • Salt, peber
  • 1,5 tsk stødt chili
Halver græskarret og udhul det for kerner. Skær græskarret med skræl i grove tern. Skræl gulerødder og kartofler og skær dem ud i grove stykker. Snit løget og chilien - jeg fjernede kernerne, da jeg ikke er helt vild med stærk mad. Svits løg, chili og stødt chili pulver i lidt olivenolie. Når løgene er klare så tilsættes græskar, kartofler og gulerødder. Dæk grønsagerne med vand og kom bouillon i. Lad suppen koge til grønsagerne er møre - det tager ca. 20 min. Når grønsagerne er møre, så skal suppen blendes. Kom madlavningsfløden i suppen og smag til med salt og peber. Varm suppen godt op og så er den klar til servering.

Jeg serverede suppen med lidt ristet græskarkerner og sprød stegt kyllingetern samt et stykke groft brød. 

Suppen er en rigtig efterårssuppe og smager dejligt, hvis man er til sødmen fra græskarret. Dog vil jeg sige, at chilien er med til at bryde det søde :) 



2 kommentarer:

Tina sagde ...

Hej Anne

Jeg har planer om at lave din suppe i denne uge, men jeg skal lige være sikker på, at det er korrekt, når du skriver, at "græskarret skæres i skiver med skal på#,

Anne sagde ...

Hej Tina :)

Det er korrekt, jeg beholder skallen på når jeg laver græskar suppe. Det giver en flot farve og en god smag.
Jeg skrubbede græskarret godt inden jeg skar det ud..