tirsdag den 9. oktober 2012

Champignon suppe


Noget af det bedste ved efteråret er, at det nu er suppetid :) 
Så snart der regner og blæser lidt uden for, så har jeg altid lyst til enten suppe eller risengrød - i de fleste tilfælde bliver det til en gang suppe.


For et stykke tid siden biksede jeg denne her lækre champignons suppe sammen, og den blev cremet og lækker, og smagte dejligt at champignon - suppen er perfekt sammen med et godt stykke brød til.

Suppen er meget med og lave og kræver få ingredienser - smart and cheap :)

Champignons suppe 3-4 pers


  • 1 bakke champignon eller 500 g
  • 2 små porrer eller 1 stor
  • 1 løg
  • 1,5 L vand
  • 2 bouillion terninger - jeg brugte grønsagssmag
  • 1/4 L madlavningsfløde - jeg brugte 8 %
  • Salt & peber
  • Maizena til jævning - jeg brugte 1,5 tsk
  • Persille til garniture
  • Et godt suppe brød vil passe dejligt hertil

Vask og skær champignons i skiver. Snit løg og porrer fint og svits dem i lidt olie til løgene er bløde, uden at tage farve.
Tilsæt vand og bouillion, hvor efter champignons tilføjes. Kog suppen i godt 20 min. Tilsæt madlavningsfløden og smag suppen til. Jævn herefter suppen og server med lidt persille på toppen. Hvis den skal gøres lidt mere "mande-venlig" kan lidt stegt bacontern tilsættes sammen med persillen - det vil klæde suppen lækkert :) 




I dag har været en lidt dum dag for mig. Typisk at jeg booker mig selv for meget op, og det gav bagslag i dag i praktik. Min vejleder og jeg blev enig om, at jeg skulle tage hjem kl 11. Havde det simpelthen bare ikke ret godt, mit hoved bankede derud af og havde det generelt skidt. Er godt nok lige øget i styrke i linserne, igen, igen, så det har bestemt også en indflydelse.
På vejen hjem tog jeg forbi posthuset, da der ventede en pakke fra Isis til mig - dog har Post Danmark været så voldsomme, at den store bøtte med perfect fit, som jeg skulle bruge til at eksperimenter med sundere kager, var gået total i stykker og der var fyldt med pulver over alt! Så dårligt at de ikke kan passe lidt bedre på pakkerne!
Og nu kan jeg ikke bruge det perfect fit til at eksperimentere med, ÆV! 
Resten af pakkens indhold var der heldigvis ikke sket noget med, andet end det lige skulle have en lille vask med kluden ;)

7 kommentarer:

Tina sagde ...

Kære Anne. Det var en god suppe men den manglede kraft. Der skulle 1,5 liter vand i samt 0,4 liter kaffefløde. Måske jeg skal prøve at lave suppen igen med mindre væske?

Anne sagde ...

Hej Tina

Det var også meget kaffefløde og vand du kom i, hvordan kunne det være?
Min suppe manglede ikke smag/kraft, så jeg vil gå ud fra, at du har tilføjet for meget væske.

Tina sagde ...

Kære Anne

Dejligt at du svarer tilbage, da jeg gerne vil lave suppen igen, da jeg elsker champignonsuppe. Ifølge din opskrift står der 1,5 L vand og 1/4 L fløde. Har jeg læst forkert?

Anne sagde ...

Hej Tina

Jeg kom godt nok 1,5 L vand i ca, det var sådan lidt på slump, men deromkring.
Og så kom jeg 1/4 L madlavningsfløde i og det er 2,5 dl og ikke de 4 dl som du skriver, at du kom i. Måske fejlen ligger der?

cirkus cyklus sagde ...

Hej Anne. Jeg vil bare lige rette dit regnestykke. :-) 0,4 l er en kvart liter altså 1/4 l som du beskriver i opskriften. Eller 2,5 dl. Tina har altså ikke regnet forkert.
Men vil også sige at 1,5 l vand lyder voldsomt, ved ikke om jeg husker rigtigt om det var 1 bakke champignon. For det giver tilsidst næsten 2 liter suppe Plus fyld. :-)

Unknown sagde ...

Hej Lynne Boel.

Undskyl men 1/4 Liter Fløde er 0.25L, 2.5dL eller 250mL alt efter måle enheden! 0.4 liter som Tina brugte er omregnet 2/5L, 4dL eller 400mL.
Hvis du bruger 2/5 dele af en liter istedet for 1/4 del vil du øge mængden af væske med 60%. så Tina har altså brugt mere end dobbelt så meget fløde som opskriften forslår. håber denne forklaring hjælper med matematikken ;-).

Generator1 sagde ...

Haha, udmærket opskrift, men en noget tåget matematisk tumlen rundt i kommentarerne. For lige at præcisere en sidste gang, så er en forøgelse på 60 procent ikke mere end dobbelt så meget. Dobbelt så meget er en forøgelse på 100 procent. 400 ml har oxo svært ved at puste op til at skulle være dobbelt så meget som 250 ml. Jeg tror den er på plads nu....