fredag den 26. oktober 2012

Biscotti med chokolade


En rigtig lækker efterårs biscotti med mandler og mørk chokolade kan man godt bruge i de her mørke tider. Der er for alvor blevet efterår og igår aftes da jeg var på vej hjem, så kom der sne! Åh ha, det er alt for tidligt. 1 december, så kan vi snakke om sne ;) 
Dog er jeg ligeså stille begyndt og tænke i opskrifter til efteråret og juletiden, og det kommer til gav for en del "prøve-kaniner", som ikke takker nej til en hapser her og der. 

Jeg har længe gerne vil lave biscotti, men jeg er ikke så glad for at købe dem i butikskæder, da de i min smag ikke smager særlig godt. Måske fordi jeg kun har smagt biscotti fra Rom og så min mors - så kan de andre ikke følge trop :)

En opskrift på de her basser skal I ikke snydes for! :) 
Opskriften giver ca 25-30 stk

Biscotti med chokolade

150 g mel
1 tsk bagepulver
110 g sukker
2 æg
Korn af 1 stang vanijle
50 g mørk chokolade, groft hakket
50 g mandler, groft hakket


Bland mel og bagepulver i en skål. Tilsæt sukker, vaniljekorn, grofthakket chokolade og mandler. Tilsæt æggene et ad gangen og saml det hele til en ensartet dej.
Del dejen i 2 lige store stykker. Rul dem ud på et meldrysset bord i stænger og læg dem på en bageplade med bagepapir. Tryk stængerne lidt flade. 
Bag stængerne i ovnen ved 185 grader i 25 min. 
Tag dem ud og lad dem køle af.
Skær dem i 1 cm tykke stykker. Stykkerne lægges på pladen igen og stilles i den slukkede ovn til tørring til dagen efter eller bages igen ved 120 grader i ca 20 min. 

Opbevar biscottierne i en lufttæt kagedåse og nyd dem til en kop te eller kaffe :)




Med lækre, grove stykker mørk chokolade - YUM! :)







Nu vil jeg liste ud i køkkenet og gøre klar til endnu et macaron project og så skal et sylte-projekt sættes i gang :) 

9 kommentarer:

Maden i mit liv. sagde ...

Uhh de ser gode ud - elsker at sidde og gnave i sådan en hård biscotti. Minder altid mig selv lidt om en hund der har fået et ben, men det er der ikke noget at gøre ved :-)

Mange hilsner fra

Anne.

Bettina sagde ...

NU får jeg bage maskine i julegave, så hapser jeg alle dine opskrifter og bager løs :D

Anne sagde ...

Hej Anne :)

De ikke kun ser gode ud, de smager også godt :)
Og så kan jeg helt klart godt følge dig i, at man ligner lidt en hund der har fået et ben.. hehe.. Men et lille dyp ned i teen og så er den også perfekt! :)

Anne sagde ...

Hej Bettina :)
Uhh det vil jeg glæde mig til at høre mere om! :D
Og hvor fedt at du får en bage maskine i julegave, den bliver du glad for :)

Tina sagde ...

Jamen, hvor blev de gode!!! Jeg bagte dem i går. De blev sprøde og velsmagende.... meget bedre end dem, man kan købe. Og så er de nemme at lave.

Anne sagde ...

Dejligt at de blev vellykket, Tina :)
Jeg må sige, at du er meget effektiv i dit køkken, synes du ofte skriver, at du har prøvet endnu en opskrift - det er dejligt! :)

Tina sagde ...

Kære Anne

Det er rigtigt, at jeg efterhånden har prøvet mange af dine opskrifter. Når man har succes med noget, vil man jo gerne prøve endnu mere - og det er sådan, jeg har det med din blok. Jeg vil ikke skamrose dig, da det vil virke utroværdigt, men sjældent har jeg haft så stor succes med min mad, som jeg har nu. Når jeg laver mad, spørger familien: " Er det Anne mad" :-)

Anne sagde ...

Hej Tina :)

Det er dejligt at høre at både din familie og dig er glade for retterne :)
Især da nogle af dem har jeg selv lavet, hvor jeg ikke har haft en kogebog i baghånden, så er det skønt, at andre også synes, at det er blevet godt :)

Den glade amatørbager sagde ...

Hej Anne

De ser super lækre ud, men jeg har lige nogen spørgsmål.
Når du skriver at de skal stilles tilbage i den slukkede ovn til dagen efter, er det så den VARME, men slukkede ovn? og hvor mange timer vil du sige de skal tørre derinde?

Vh Henriette