mandag den 11. juni 2012

Fløjsblød og lækker chokolade ganache


Til og fylde de lækre vanilje macarons lavede jeg en lækker fløjsblød og cremet chokolade ganache, som er den bedste ganache jeg har lavet hidtil.
Opskriften har jeg fundet hos Chocolat - som er en meget lækker blog! :) Kig forbi - du vil ikke fortryde det :)

Chokolade ganache:

120 g lys chokolade - brug en chokolade i ordenlig kvalitet, det betaler sig!
1,5 dl fløde
22 g honning
45 g smør

Hak chokoladen fint og kom det i en skål. 
Bring fløden og honningen i kog i en tykbunde gryde. Hæld den varme fløde over chokoladen. 
Rør godt til det bliver ens i konsistensen. Når temperaturen falder til 40 grader, kommer du smør i (gerne stuetemperatur).
Hæld ganache på en pose eller sprøjtepose og lad det stå i stuetemperatur, dog maks 20 grader!
Næste dag kan det med fordel komme i køleskabet :)

Du kan tilføje smagsstoffer som du har lyst - næste gang skal jeg i hvert fald have tilsat sydesalt - yum! :)
Brug ganachen til og fylde macarons, på cupcakes, i whoopie pies ect :)








2 kommentarer:

Malene uden R sagde ...

Gemt i gemmeren til jeg selv kommer igang med lidt "kagebagning" igen :)

Anne sagde ...

Det fortryder du ikke :P
Den er så lækker og kan holde sig ret godt i køleskabet, tror sagtens den kan holde et par uger, men den har ikke overlevet så længe i mit køkken endnu ;)