torsdag den 14. juni 2012

Den klassiske kanelkage fra Amo


Med masser af kærnemælk og en skøn smag af kanel og et godt lag lækkert glasur på toppen - så bliver en kanelkage ikke bedre ;)


I mandags hvor jeg fik bagt Kaffe-Macarons til i morgen, så fik jeg også bikset denne skønne kage sammen til klassen.. 
Opskriften har jeg fundet endnu engang i de gode Amo bøger - denne gang fra Amo 2..


Kanelkage - 1 ml. stor bradepande ca. 35x25 cm


400 g hvedemel
125 g smeltet smør/margarine - normalt bruger jeg kun smør, men i bradekager bruger jeg margarine.
400 g sukker
5 dl kærnemælk
4 tsk kanel
2 tsk natron


Rør smeltet smør og sukker grundigt sammen. Rør derefter kærnemælken i. 
Bland mel med natron og kanel og bland dette i dejen. Rør grundigt - dette gjorde jeg i min køkkenmaskine, hvor jeg nok rørte i 5-7 min.
Hæld dejen i en bradepande med bagepapir.
Kagen skal bages i 30-35 min - mærk lige efter med en kødnål, ved 180 grader.
Lad kagen køle helt af inden du kommer den lækre glasur på :)



Lækker kakaoglasur:


50 g smør
250 g flormelis
2 tsk vanille
4 spsk stærk kaffe
1 spsk kakao


Rør det hele godt sammen - jeg valgte og give smørren 30 sek i mikroen, så var det dejlig blødt og nemt og arbejde med. Kom herligheden på kagen og så er kage klar til servering :)
Server kagen med en god kop kaffe til - eller til en kage-sulten flok :) 










Og så er der kommet et nyt medlem i mit køkken - han hedder Verner og han bliver snart præsenteret ;) 

5 kommentarer:

Malene uden R sagde ...

Mums kanel. Det er simpelthen en ingrediens i kager som jeg slet ikke kan stå for :)

Glæder mig til at Verner hilser på :)

Anne sagde ...

Jeg kan kun give dig ret :)

Du kan tro, at Verner glæder sig også til og hilse på :)

Astrid sagde ...

Den kage går man aldrig galt i byen med :)
Lige et tip.. Du kan med fordel lade være med at putte fedtstof i kagen, det smager ikke anderledes :) Jeg putter aldrig fedtstof i den kanelkage.

Anne sagde ...

Hej Astrid :)
Jeg har før brugt æblemos i kanelkage, men denne gang havde jeg det ikke på lager, da jeg skulle i gang med og bage..
Men jeg giver dig ret i, at det kan man ikke smage forskel på :)

Anonym sagde ...

kanelkage er også utrolig lækker med friske jordbær og hvid chokolade creme til :)

kan man dog bruge bagepulver i stedet for natron ?

hilsen julie