onsdag den 30. maj 2012

Creamy pasta with tuna


Som mange nok har bidt mærke i, så er jeg tosset med pasta.. Det er lækkert, nemt og SU venligt og med få friske ingredienserne, så har man fat i noget godt :)
1 pakke frisk pasta kan der godt være aftensmad til 3-4 aftener til mig, især hvis jeg ikke laver til madpakke også. Det betyder at den står på pasta flere aftener i streg, når jeg har købt en pakke frisk pasta, da det ikke kan fryses ned. Så får jeg da også fixet min trang til pasta ;)

Min bror har snakket varmt om en pasta med tun fra Jamie Oliver (som jeg jo er kæmpe fan af - skal altså snart spise på en af hans restauranter - eller Gordon Ramsey for den sags skyld. Og når vi nu er i gang, så må Nigella Lawson godt inviterer mig på comfort food også - nå tilbage til retten). Retten er i hans store Jamie's kogebog, men jeg manglede en del ingredienser, så jeg tog den som inspiration i stedet og det blev phenomenal!



Creamy pasta with tuna - 1 pers + rest til madpakke

  • 1 1/2 håndfuld frisk pasta
  • 1 dåse tun i vand/olie - jeg bruger altid den i vand, men begge dele kan du sagtens bruge
  • Olivenolie
  • 3 tomater
  • 1 lille løg
  • 1 stort fed hvidløg
  • 1/2 lille rød chili, uden kerner. Brug mere hvis du er til stærk mad
  • 1 tsk stødt kanel
  • 1/2-1 dl vand 
  • salt & peber
  • 1 dl madlavningsfløde
  • 1/2 håndfuld frisk basilikum + lidt til pynt
  • Citronsaft
  • Parmesan til og drysse på retten




Snit/hak løget, chilien og hvidløget. Kom dette på en varm pande med olivenolie sammen med kanel og lad dette stege i 5 min ved middelvarme, det skal være sådan at løgene bliver bløde og ikke sprøde. 
Hak tomaterne og kom dem ned til løgene, tilsæt tun, vand, salt og peber. Lad dette koge i 10 min på panden. Tilsæt madlavningsfløden og 1/2 håndfuld frisk basilikum og smag til. Lad retten koge yderligere i 5 min. Imens koger du pastaen efter anvisning på pakken.
Når pastaen er kogt, kommer du lidt pasta på en tallerken. Kom lidt af tunretten oven på, drys med olivenolie + frisk citron på toppen (Husk citronen! Den gør en stor forskel - den løfter retten), høvl frisk parmesan og lidt frisk basilikum hvis du har dette :)



Mon Chéri bon appétit :) 












4 kommentarer:

SistersFight sagde ...

det skal mig og min søs vidst spise imorgen! :D

Anne sagde ...

Det synes jeg helt klart, at du skal lave sammen med din søs! :)
Det smager virkelig godt! ;)

Selina Juul sagde ...

I vedrensklasse! Tusinde tak for dit bidrag!

Anne sagde ...

Hej Selina :)
Dejligt at du kan li det og tak for din mail! :)