onsdag den 2. maj 2012

Brownie med syndig, saltet lakrids


mmmh for en lækkerbisken :) 

Vi har endnu engang fået nye basisgrupper i klassen og for og få en god start, så ville jeg bringe en kage - for vi ved jo alle, at der er ikke den ting, som kage kan gøre :)
Selvom kagen er noget flad (skal virkelig have en mindre bradepande!) så går det dog ikke ud over smag eller tekstur.
Grundopskriften er fra Hummingbird bakery og så har jeg tilføjet lækker, saltet lakridssirup :)

Brownie med saltet lakrids

ca 12 pers.

  • 200 g mørk chokolade - gerne af en ordenlig kvalitet fx Odense chokolade
  • 175 g smør
  • 325 g sukker
  • 125 g hvedemel
  • 3 æg
  • 3 spsk saltet lakridssirup (jeg brugte Johan Bülows lakrids sirup, som STÆRKT kan anbefales!) 
  • flormelis til pynt 
  • lakridssirup til pynt
Forvarm ovnen til 170 grader og gør din bradepande klar. Når jeg laver brownie så kommer jeg bagepapir i formen og giver et meget tyndt lag sprayfedt, på den måde slipper brownien perfekt uden at man skal kæmpe med den.

Kom chokolade og smør i en varmefast skål over vandbad. Lad det smelte jævnt og stille og roligt. 
Tag skålen over varmen og tilsæt sukkeret og rør til det er godt indarbejdet. Tilsæt mel og rør igen godt, så der ikke er klumper af mel i dejen. Tilsæt et æg af gangen og endnu engang rører du godt :)
(Hvis du vil have en brownie uden lakrids, så er du færdig ved dette punkt)
Tilsæt nu det lækre lakridssirup og smag til og der skal mere lakrids i. 

Kom dejen i formen og bag kagen i ca 30-35 min - jeg gav min kage 25 min, men jeg havde også en stor form. Hummingbird anbefaler en form på 30x25 cm.
Kagen skal flage på toppen, men være blød i midten.
Når kagen er afkølet, så kan den pyntes efter eget valg.
Jeg valgte og drysse med flormelis og lakridssirup. Du kan også pynte den med smeltet chokolade og lav et flot mønster og drys med lidt frysetørret jordbær eller hindbær :)




Looking good, right?? ;) 


En perfekt kombination for en chokolade-lakrids elsker! :)

4 kommentarer:

Malene uden R sagde ...

Mmmmmmh brownie!

Er dog ikke kommet med på lakrids-bølgen endnu - måske jeg snart skulle overveje det!
Lækkert ser det ihvertfald ud :)

Maj sagde ...

Åh ja, den lakridssirup er på alle mulige måder lækker, jeg brugte den som en glasering til en pulled pork for nogle uger siden - YUMMY!

Skal helt sikkert afprøve den ovenpå en lækker brownie ;)

- Maj :D

Anne sagde ...

Umh Malene, du kan roligt springe på lakrids bølgen, det er perfekt til sådan en lækker brownie :)

Anne sagde ...

Ej Maj, nu kan jeg kun tænke på pulled pork med lakrids glasering! :P
Har du en opskrift på det inden ved din blog?