mandag den 9. april 2012

Vanille cupcakes med indre af lemon curd :)


Ser de ikke lækre ud? :)


De her cupcakes blev sygeplejerskerne overrasket med i torsdag, da vi var til hygge hos Stine - og de var bare møg gode! :)
Jeg har fundet opskriften på de bedste vanillecupcakes jeg har smagt, da jeg ofte bliver lidt skuffet over vanillecupcakes - synes tit de bliver lidt tørre i det, men de her, de var bare lige i skabet :)

Inspiration for selve cupcaken har jeg fundet hos den fantastiske Manuela, som bager SÅ mange lækre sager! Og så tager hun bare så flotte billeder!
Jeg har halveret opskriften og jeg fik 12 store cupcakes og 10 små :)


Vanille cupcakes ca. 14 store



  • 1,5 dl sukker
  • 100 g blødt smør
  • 2 æg
  • 2,5 dl mel
  • 3/4 tsk bagepulver
  • 1,5 dl mælk - gerne sød hvis du har, jeg brugte dog skummet
  • 1 spsk vanille essens - hvis du har ekstrakt er det endnu bedre! 
Smør og sukker piskes meget luftigt, dette tager ca 5-7 min, det skal være helt fløjsblød. Tilsæt derefter æggene lidt af gangen og pisk godt ind i mellem samt skrab kanterne. Tilsæt mel + bagepulver som er siet og pisk godt, hvorefter mælken kommes i til sidst og der piskes igen godt.
Fordel dejen i cupcakes formene og de bages i ca 15-20 min ved 200 grader - kommer selvfølgelig an på din ovn :)


 Fløjsblød dej klar til og komme i smukke forme.. 



Når jeg fordeler dejen i formene, bruger jeg en isske med en "skraber" i, så får man lige store cupcakes som nemt slipper skeen :)

Klar til og blive udhulet og fyldt med lækker lemon curd :)



Jeg bruger en æbleskrovs udhuler da jeg ikke har sådan en fancy en til cupcakes ;) Men denne her fungere perfekt og er købt i Ikea :)
Mine cupcakes ser noget brændt ud, men det var de altså ikke, der var bare rigtig dårlig lys, de var rigtig lyse brune :)

Nu kan du så fylde din cupcakes som du vil.
Jeg fyldte mine med Lemon curd + lemon cream cheese frosting.
Men næste gang jeg skal lave fyldte cupcakes, så vil jeg evt fylde dem med:
  • Hindbær marmelade
  • Blåbær marmelade eller blåbær curd
  • Chokolade ganache
  • Vanille creme
  • Lakrids sirup - yum!
    • Kun fantasien sætter en stopper! :)
Opskriften op Lemon Curd finder du lige HER! :)

Ingen kommentarer: