torsdag den 19. april 2012

Sprøde kæmperejer og stegte kammuslinger på bund af rucula..

Er hvad forretten bestod af til min søde familie.. 


Denne her ret er intet mindre end perfekt til en 3 retters menu. Det smager skønt, er super nemt og så mætter det dejlig let, så der er plads til endnu mere lækkert mad i maven :)
Opskriften har jeg fundet i Jamio Oliver "Jamie's Køkken", men jeg har dog tilføjet kammuslinger, da jeg simpelthen ikke kan stå for havets perle.. 

Krydrede, sprøde kæmperejer + kammuslinger på bund af rucula:

Til 4-5 forretter eller 2 hovedretter:

  • Olivenolie
  • 3 håndfulde brødkrumme, helst hjemmelavet
  • 1 håndfuld finthakket persille
  • saft og skal af 1 usprøjtet citron
  • 1 citron til servering
  • 1 håndfuld friskrevet parmesan
  • 1 pakke store rejer (jeg brugte Argentinske rødrejer fra Princip! som smagte fantastiske)
  • 2 pakker store kammuslinger (igen brugte jeg dem fra Princip!)
  • 2 store, letpiskede æg
  • evt mel til panering - dette glemte jeg dog
  • salt + peber
  • 4 gode håndfulde rucola
Start med og forvarme din ovn til 225-200 grader og klargør et indfast fad som skal smøres med olivenolie.
Kom brødkrumme i en skål sammen med persille, citronskal, et skvæt olivenolie og parmesan. Bland det hele godt sammen og fordel blandingen på en tallerken.
Pil rejerne så de kun har halen tilbage. Vend rejerne i melet(det glemte jeg), dyp dem i de sammenpiskede æg og lad dem dryppe af, hvorefter de vendes i brødkrummen. Pres dem godt ind i det, så de bliver helt dækket. Læg rejerne i det olierede fad og sæt dem i ovnen i ca 10 min til de er gyldensprøde.

Vend hurtigt rucolabladene i en dressing bestående af olivenolie, citronsaft og salt+peber. Læg en håndfuld på hver tallerken sammen med en skive citron.

Nu kommer vi til kammuslingerne. De skal være helt tørre når de kommes på en knald, varm pande, ellers vil de koge. Krydre muslingerne med lidt salt og evt. peber inden de kommer på panden. Steg dem gerne i lidt olivenolie. De skal kun have ca 30-50 sek på hver side, da de ikke skal være gennemstegt. Dette kan godt være lidt svært og finde det rigtige tidspunkt og tage dem af panden, men ca max 2 min stegning i alt - alt efter hvor store de er. Jeg gav mine ca 50 sek. på hver side..

Når rejerne er færdige drysses de med lidt salt og så er retten klar til og blive anrettet og serveret. 



Inden de lækre rejer kom i ovnen.. 


Jeg vil virkelig anbefale jer og lave denne ret, hvis man er til skaldyr.
Og så kan man altid skifte de forskellige skaldyr ud med sin favorit :)



4 kommentarer:

Maj sagde ...

Åh ja, jeg elsker også den ret - smager simpelthen forrygende og så smuk :D

Hvem kan ikke stå for kammuslinger, jeg spørger bare? Og omvilket med lidt parmaskinke eller lign. så er det bare det pureste guf!

- Maj :D

Anne sagde ...

Uh kammuslinger med parmaskinke kan kun smage himmelsk! :)
Det er bare så sjældent at jeg laver kammuslinger, for de er simpelthen bare for dyre desværre :/

Anonym sagde ...

Dette lyder rigtigt godt,skal denne ret spises varm? eller går den an kold

Anonym sagde ...

Kan man godt bruge store rå rejer og skal skalden af?