mandag den 9. april 2012

Koldthævede boller ..


Er en god start på morgenen! :)



Godmorgen søde læsere :)
Hos mig starter 2. påskedag med nybagte grovboller - dét er altså ikke tosset! :) Bare duften af bagværk kl 9.00 gør hele morgenen god og så er det bare så nemt, når det er koldthævede. Dejen skal bare røres ca ved middag/eftermiddagstid dagen inden og så "klaskes" på en plade og 15 min senere - VOILA :)


Koldthævede grovboller med gulerødder og solsikkekerner. ca 12 stk..

  • 35 g gær
  • 4,5 dl lunken vand
  • 1,5 tsk salt
  • 2 spsk smagsneutral olie
  • 1/2 tsk sukker
  • 1 dl solsikkekerner
  • 5 små/2 store gulerødder, revet
  • 2 dl fuldkornsmel - jeg brugte Evolo fra Amo
  • 1 dl havregryn
  • 4 dl hvedemel
Gær røres ud i vandet og resten tilføjes og røres godt. Dejen skal have en konsistens ligesom tyk havregrød, klistret men medium fast. 
Sættes på køl natten over, gerne ca 16 timer, men den kan sagtens stå længere tid. Jeg gemmer halvdelen af min dej til i morgen og muligvis til i overmorgen :) Så har man nybagte boller i flere dage :)
Herlighederne skal bages ved 200 grader varmluft, men jeg har en gammel ovn, så reducere varmen efter jeres ovn, og de skal have ca 15 min, men det kommer an på størrelsen du laver dem. 
Hvis du er i tvivl om de er færdige, så "bank" bollen på bunden og så skal den lyde hul - klart og tydeligt, hvis ikke den er det, så giv et par min eller 5 mere :) 

Nybagte boller og smukke påskeliljer fra min mors have :)

Frugt, kaffe og lun bolle og så lidt morgentv i baggrunden, så bliver det næsten ikke bedre :)

Senere i dag kommer opskriften på de lækreste cupcakes jeg har lavet uden chokolade :) Nemlig Vanilje cupcakes med lemoncurd! :) YUM! 

Rigtig god påske, søde læsere :)

Ingen kommentarer: