tirsdag den 17. april 2012

Homemade Chai-sirup step by step..

Hjemmelavet chai sirup er faktisk rigtig nemt og lave og så smager det næsten ligeså godt som på Penny Lane/Baresso, men tror også det er fordi jeg altid laver min Chai Latte på skummetmælk, så bliver den jo ikke lige så cremet som en Café Chai Latte :)
Der er billeder til forberedelsen og resten er "simre" arbejde, så det er så dejlig nemt og lave :)

Chai sirup til ca 20 port.

  • 10 hele kardemommefrø
  • 10 hele nelliker
  • 10 hele allehånde
  • 1/4 hel muskatnød
  • 25-35 cm hel kanelstang
  • 5-10 hele stjerneanis (kommer an på hvor meget lakridssmag man vil have, jeg brugte 7 stk)
  • 5 brev/2 spsk løs earl grey te
  • 200 g mørk muscovadosukker
  • 5 dl vand





Step 1
Find alle krydderierne frem, en pande og en gryde. Vej sukkeret af og kom 5 dl vand i en gryde sammen med sukkeret.



Step 2
Knæk kanelstangen og rist krydderierne på en tør pande ved høj varme. De er færdige når de begynder og dufte meget og man kan høre at de "knaser". 



Step 3
Mort eller blend krydderierne til de er grynet. Tilsæt krydderierne til sukkerlagen og kom det op og koge. 
Lad det koge i 15 min og rør jævnlig i det.


Step 4
Tilsæt teen efter 15 min og lad sukkerlagen koge yderligere i 5-7 min.


Step 5
Tag en lille krukke/glas som er blevet kogt eller rystet med vodka for og sterilisere glasset. Kom en si over glasses og si så sukkerlagen for tebreve og krydderier. Tag evt en ske/dejskraber til og hjælpe siruppen på vej igennem sien. 


Step 6
Lad siruppen køle lidt af inden der kommes låg på og så er siruppen klar til brug :) Opbevares i køleskab. Holdbarhed er jeg ikke helt sikker på, da jeg ikke har lavet det før, men vil regne med 2-3 uger :) 
Jeg bruger ca 2 spsk til en stor latte :)






Ingen kommentarer: