onsdag den 7. marts 2012

Hindbærsnitter..

Inden for den sidste måned har jeg haft en stor lyst til og bage hindbærsnitter, men har ikke lige haft en lejlighed til og gøre dette. Pludselig så boomede hele blogland af hindbærsnitter fra en side af, så selvom der nok ligger omkring 25 opskrifter på hindbærsnitter, så får I dem også her hos mig, da min dej vist ikke er helt magen til de andres..
Min mor laver verdens bedste hindbærsnitter, så jeg ville prøve og gøre hende kunsten efter, synes det er lykkes ret godt - men senere i dag får jeg dommen fra selve mesteren :) 




Hindbærsnitter ca. 20 stk.

Dej:
  • 275 g hvedemel
  • 175 g smør
  • 75 g sukker
  • ½ tsk hjortetaksalt
  • 1 æg
Hak smør og mel sammen og findel det til en grynet masse. Bland sukker med hjortetaksalt og kom det i. pisk ægget let sammen før det tilsættes og dejen æltes sammen. Lægges koldt i ca 1 time.
Dejen deles i 4 portioner og rulles ud på et meldrysset bord. De skal være ca 8-10 cm brede baner. Lægges på plade med bagepapir.
Bages på midterste rille i forvarmet ovn ved 175 grader i ca 25 min – til de er gyldenbrune.

Fyld:
  • 4 dl hindbærmarmelade
  • 1 tsk kartoffelmel 
Hinbærsyltetøj bredes ud over de to baner, straks efter de er kommet ud af ovnen. De to andre baner lægges over og trykkes god til.
Kagerne afkøles.
Pyntes med glasur og krymmel. Eller prøv den lækre glasur med hvidchokolade, som I kan se hos Line - I kender sikkert Line, for hendes blog er fuldstædig fantastisk inspirerende :) 

Opskriften på glasuren kommer også her, men det er mest for mig selv, så jeg altid har den :) 
Glasur med hvidchokolade:
  • 100 g hvid chokolade
  • 25 g smør
  • 200 g flormelis
  • 4-5 spsk kogende vand




Ingen kommentarer: