søndag den 26. februar 2012

Fedtfattig Moussaka..


I onsdags smækkede jeg en omgang moussaka sammen og det er en af mine yndlingsretter, hvis man ikke skal have for mange kulhydrater :)
Jeg laver den aldrig ens, jeg bikser for det meste bare en masse lækre grønsager sammen som ligger og venter på at blive brugt :)
Men da jeg var på Ferie på Rhodos, så fandt jeg en masse lækre madvarer + krydderier og jeg fik en stor pose Moussaka-krydderi blanding med hjem :)
Så der kom en masse af det heri, kan dufte at det indeholder timian, oregano, kanel, rosmarin, salt, peber og muligvis paprika - det står på græsk, så jeg kan ikke helt læse mig frem :)

Opskriften som jeg lavede denne gang:

  • 250 g kød
  • 1 rød peber
  • 1 løg
  • 2-3 gulerødder
  • 1 dåse hakket tomat
  • 1 fed hvidløg
  • 2 spsk moussaka krydderi
  • 1 aubergine
Bechamel sovs:
  • 4 dl mælk
  • 2 tsk becel
  • 1-2 spsk mel
  • reven muskatnød
  • salt + peber
  • evt parmesan ost (dette kan sagtens undværes og så er der en høj fedt % i, men ikke så meget, at det skader en hel masse ;) )
  • 1-2 håndfulde mager, reven ost.
Kødet svitses samt løg + hvidløg. Tilsæt resten af ingredienserne og jeg lader det gerne simre i 1 time. Auberginen skæres i skiver og drysses med lidt salt, hvorefter den skal steges et par min på hver side..
Bechamel sovsen laves ved at smelte becelen, rører mel, salt, peber og muskatnød i. Hæld gradvist mælken i og rør godt. Tilsæt derefter ost hvis det ønskes.
Derefter skal det lægges på lag i et fad, først kød, aubergine og så bechamel, afslut med at drysse lidt mager reven ost oven på retten.
Moussakaen bages ved 150-175 grader i ca 25-30 min. 

Ingen kommentarer: