lørdag den 28. januar 2012

Brownie med appelsinskal og mandler..



Sammen med lakridsmandlerne medbragte jeg også denne lækre brownie, da jeg havde sidste dag i praktikken.. Opskriften tager grund i en brownie jeg har lavet før, se opskriften her.
Jeg lavede 2 ændringer og det var, at jeg kom grovhakkede mandler og appelsinskal i. I får opskriften her for en god ordensskyld :)

Brownie med appelsinskal og mandler - 12-15 pers.. 

  • 250 g usaltet smør
  • 200 g mørk chokolade (70%)
  • 150 g groft hakket mandler
  • 100 g syltet appelsinskal (jeg brugte Dr. Öetkers)
  • 80 g sigtet kakaopulver
  • 65 g sigtet mel
  • 1 tsk bagepulver
  • 350 g sukker
  • 4 store æg
  • Smeltet chokolade til pynt.
Smelt chokolade og smør over vandbad, hvorefter mandler og appelsinskal tilføjes.. Derefter kommer kakaopulver, mel og bagepulver i.. Derefter røres æggene i ét ad gangen. Der bruges ikke elpisker til denne opskrift, blot en røreske og nogle muskler, da det kun er æggene som skal røres godt ind. 
Bages ved en forvarmet ovn på 150 i ca 25 min.. Den skal være lidt levende og der skal sidde lidt dej på kødnålen, når man prikker i kagen :)

Kollegaerne var meget vilde med kagen og appelsinskallen gav et dejlig frisk løft til den ellers meget tunge kage :)

Ingen kommentarer: