lørdag den 10. september 2011

Chicken Korma..


Der var krydderier i luften den anden aften, hvor jeg lavede min første Curry. Jeg fandt opskriften hos Jamie Oliver - alle kan lære at lave mad. Jeg elsker Jamie's opskrifter! :)
Jeg skriver opskriften som jeg lavede den, da jeg halverede portionen.


Korma pasta:
1 fed hvidløg
3 cm frisk ingefær
¼ tsk cayennepeber
1 tsk garam masala
Salt og peber
2 spsk jordnøddeolie
2 tsk tomat puré
1 frisk grøn chili
1 ½ spsk kokosmel
1 spsk malede mandler
1 lille bundt frisk koriander
1 tsk spidskommen
½ tsk stødt koriander
Det hele blandes i en minihakker og blendes til det bliver en jævn pasta. Det kan være nødvendigt at putte lidt vand i, for at den bliver mere medgørlig.

Chicken Korma
4 pers:
500 g kyllingbryst
1 løg
3 cm frisk ingefær
1 dåse(230g) kikærter
Olie til stegning
1 klat smør
1 bundt frisk koriander
1 port. Korma-pasta
200 ml kokosmælk
1 håndfuld grovhakkede mandler
2 spsk kokosmel
Salt og peber

Olie og smør smeltes i en stor, tykbundet gryde hvor løg, ingefær, koriander steges i ca 5-10 min. Derefter tilføjes kyllingbrysterne, der er skåret i tern, samt korma-pasta, kokosmælk, mandlerne, kiksærter, kokosmel og 2 dl vand. Bring retten i kog og lad det simre under låg i ca 30 min. Kig ofte til det, så det ikke sætter sig til bunde eller koger ud.

Basmati ris m. citron, ingefær og gurkemeje.
Basmatiris
1 usprøjtet citron
2 ½ cm frisk ingefær
1 klat smør
Olivenolie
1 stor tsk gurkemeje
Salt og peber
Kog basmati risene efter anvisning på posen.
Riv citronen, skræl ingefæren og riv den fint. Smelt olivenolie og smør i en tyk bundet gryde, når smøret bobler tilføjes citron skal, ingefær og gurkemeje. Pres citronsaften ud over krydderiblandingen og krydre med salt og peber. Ved de kogte ris i blandingen og server. 


Korma pastaen.




Klar til simring :)


Krydderiblandingen til risene.

Server chicken korma m. creme fraiche, mango chutney, mandler og frisk koriander.

Min tallerken - mmmh det var godt! :)


6 kommentarer:

Ditte H. Sørensen sagde ...

Rigtig hyggelig blog :)

Anne sagde ...

Tak :)

Unknown sagde ...

Rigtig god opskrift. Simpel og ret lige til.

Næste gang vil jeg dog nok riste korma pastaen og kyllingfiletterne af inden, at jeg kommer resten i for at få endnu mere smag ud af krydderierne. :)

Anne sagde ...

Tak Michael :)

Og det var en god ide med at riste korma pastaen inden, det vil jeg prøve næste gang :)

Anonym sagde ...

Hej Det ser rigtig lækkert ud, men vil høre hvad er malede mandler egentligt?

Anne sagde ...

Hej Anonym..

Malede mandler er blendet mandler :)