fredag den 26. august 2011

Foccacia brød ..

Jeg elsker et nybagt Foccacia brød m. grov havsalt og rosmarin.. Det er så lækkert og fløjsblødt, at det næsten smelter på tungen.. Og så dufter det bare så skønt.. 
Så med min kærlighed til dette brød, så skulle det da på bordet, da jeg havde sygeplejerskerne til middag..


Ingredienser:

  • 550 g Pizzamel
  • 25 g gær
  • 3 dl lunken vand
  • 2 dl olivenolie
  • 1 tsk fint salt
Pynt:
  • grov havsalt
  • frisk rosmarin

Fremgangsmåde:
Gæren opløses i lunken vand, hvorefter du tilsætter 1 1/2 dl olivenolie, mel og salt og ælt dejen godt sammen.. Lad dejen hæve i 40 min et lunt sted..
Slå derefter dejen ned og kom dejen i en form, der er smurt med rigeligt olivenolie.. Lad brødet efterhæve i ca 30 min et lunt sted..
Prik derefter dybe huller i hele overfalden, pensl med resten af olivenolie og drys med havsalt og fordel rosmarin i hullerne.. 

Bag brødet i ca 20 min i en forvarmet ovn på 200 grader..
Lad brødet køle af i formen..

Dejen kan godt være lidt svær at ælte, da den er meget blød og fløjsagtig, men bare blev ved, så kommer den til at samle sig.. 

Mmmh kan helt dufte det igen :)

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hvor mange er brødet til? Lyder lækkert og nemt! Vh Maiken