onsdag den 24. august 2011

Anne's Barbeque sauce..


Jeg havde gang i fantasien i søndags, da jeg skulle forberede min barbeque sauce til middagen om mandagen..
Jeg havde kigget en masse blogs og kogebøger igennem for barbeque sauce, men fandt ikke helt en som faldt i min smag, så hvad gør man så?
Så mikser man en masse sammen og VOILA, så kom der en ny opskrift sammen.. 


Løg og hvidløg svitses bløde i lidt olie.. 

Resten af ingredienserne tilføjes og skal koge under låg i 20-30 min.. 

Ingredienser:
2 mellemstore løg
3-4 fed hvidløg
1 dl vand
4 dl ketchup (jeg brugte beauvais, den bedste ketchup i mine øjne)
4 spsk balsamico eddike
4 spsk HP sauce/worcestershire sauce
saft fra 1/2 citron (her kan man sagtens bruge appelsin + skrællen)
4-5 spsk brun farin
3 små kviste af frisk timian
2 tsk nelliker
2 tsk spidskommen
tabasco
salt + peber


Fremgangsmåde:
Løg og hvidløg hakkes fint og svitses i lidt olie.. Krydderierne tilføjes og svitses lidt af.. Derefter tilsættes resten og røres godt.. Kom låget på og lad saucen simre i 20-30 min, jeg gav min 25 min og så 5 min uden låg.. Køles lidt af inden det kommer ind i køleskab, hvor det kan holde sig i en 4 dage, vil jeg skyde på.. 
Jeg marinerede kylling inderfilet i saucen i 14 timer inden grillning, og de bliver mums! :)
Jeg vil helt klart lave den igen til spareribs, eller tilsæt lidt mere tabasco til en omgang hotwings.. Mums.. 





Jeg har desværre ikke noget billede af kyllingen, vi var alt for sultne og jeg havde alt for travlt med at lege værtinde og lave mad, så der er ingen billeder desværre :(

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Uhmm, der er ikke noget som en god BBQ sauce :-)

KH
Birthe

Anne sagde ...

Det er nemlig rigtigt, Birthe :) Sådan en gang ribs bliver altså bare meget bedre med en lækker BBQ :)